Offentliggjort den: 12. april 2022

Også sportsskytterne lider under PAC's IT-nedsmeltning

De lange sagsbehandlingstider hos PAC går ikke kun ud over jægerne. Også sportsskytterne står for skud og bløder lige nu medlemmer.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: DGI Skydning

Siden den 18. januar er politiets nye våbenregister nærmest brudt totalt sammen. Det vil sige, at der kommer forsvindende få godkendelser ud fra Politiets Administrative Center (PAC), hvor tusindvis af ansøgere pænt må vente i kø i månedsvis på en tilladelse, der før skulle ekspederes på maksimalt 20 arbejdsdage. Ikke kun jægere, men også tusindvis af sportsskytter – og det koster medlemmer i massevis.

- Forestil dig at møde op i en fodboldklub og bede om at blive medlem, fordi du gerne vil i gang med at sparke til en bold. Så ville du nok blive noget overrasket og temmelig demotiveret, hvis du fik denne besked: ”Velkommen til, du må nu sparke 5 gange til bolden, og så skal du vente i 2-3 måneder, før du må sparke bold igen.”

Sådan opridser formanden for DGI Skydning, Lars Høgh, den nuværende situation rundt om i Danmarks mange skytteforeninger, der også lider under det sammensmeltede IT-system.

Vandelsgodkendelse efter femte prøvegang

Både jægere og sportsskytter skal nemlig vandelsgodkendes, før en tilladelse kan udstedes. Og for sportsskytternes vedkommende kræves der vandelsgodkendelse efter femte prøvegang i en skytteforening. Derfor forhindrer de flere måneder lange sagsbehandlingstider nu de facto foreningslivet i at få nye medlemmer. For dem handler det således ikke engang om individuelle våbentilladelser, men simpelthen om at få lov til at skyde med et foreningsvåben. Og kan man ikke det, er pointen ved at være medlem af en skytteforening ligesom gået fløjten, understreger formanden for DGI Skydning:

- Det må og skal der gøres noget ved. Det er muligt at man står på randen af endnu en offentlig IT-skandale, men så må man for min skyld gribe til kinabøger. I 2017 lovede den daværende justitsminister at implementeringen af Bandepakke 3 ikke ville forhindre adgangen til foreningslivet og give unødigt administrativt bøvl – det er ikke den virkelighed vi oplever i dag. Tvært imod. Vi mister medlemmer og det er da underligt, at en børnetest og udskrift af en straffeattest kan fås på få timer, men vandelsgodkendelse – ja, det tager 3 måneder, siger Lars Høgh.

Krydsfeltet mellem flere forskellige hensyn

På et informationsmøde mellem bl.a. repræsentanter fra jægerforbundet og topfolk fra Politiets Administrative Center (PAC) og Rigspolitiet tidligere på ugen, hed det, at der skulle være et operationelt system klar ved udgangen af juni 2022. Men hvorfor lige netop det tidspunkt, kunne politiet ikke umiddelbart redegøre for.

- I sagsbehandlingen på våbenområdet prioriterer PAC i krydsfeltet mellem flere forskellige hensyn. Der er et hensyn at tage til den generelle sikkerhed i samfundet, den enkelte borgers sikkerhed, ligesom der også er et hensyn at tage til erhvervslivet, jægere, skytter og foreninger. Dette er ikke anderledes i den nuværende situation, hvor PAC har lange sagsbehandlingstider, dog således at vi forsigtig skeler til, hvor mængderne er størst, lyder det bl.a. fra enhedschefen for PAC, Ole Astrup Aldershvile, i hans seneste statusudmelding fredag.

Opgaven med at udvikle politiets nye våbenregister har været sendt i udbud, og det er det kendte selskab Netcompany, der har vundet opgaven. Netcompany har bl.a. stået bag den storstilede Digital Post-løsning mit.dk og skolernes kommunikationsplatform Aula - begge kendt for en række IT-tekniske vanskeligheder.