Mærkeskydning med jagtriffel

Danmarks Jægerforbunds mærkeskydning er en frivillig skydning, der kan gennemføres på enhver 100 meter riffelskydebane, hvor der kan skydes til jægerforbundets bukkeskive fra de forskellige skydestillinger. Formålet med skydningen er at den enkelte jæger kan dygtiggøre sig i skydning med jagtriffel.

Der skyder til stillestående bukkeskive, afstand 100 m. Skydestillingen er fri, der må dog maksimalt afgives to skyd liggende.

Praktisk prøve:
Den praktiske prøve omfatter skydning og våbenbetjening. Der skydes til Bronze, Sølv, og Guld mærke. Der skydes 6 skud, hvoraf de 5 skal sidde inden for træfområdet, ligesom til riffelprøven.

Pointkrav:
Under 40 points: Ikke bestået mærkeskydning
Bronzemærke:    40 – 50 points
Sølvmærke:         51 – 58 points
Guldmærke         59 – 60 points
Guld m. egeløv:   27 – 30 points

Guld m. egeløv kan erhverves, hvis man på dagen har skudt til guld i ét forsøg, og herefter i stående skydestilling uden nogen form for hjælpemidler kan opnå 27-30 point i 3 skud (dog må rem og handske anvendes).
Hjælpemidler: Alle må benytte rem, handske og skydestok. Skydestok (1, 2 eller 3 benet) medbringes selv, eller kan evt. stilles til rådighed af arrangørerne.

Til prøven skal der anvendes jægerforbundets bukkeskive ligesom til riffelprøven

Den pointopdelte centerskive er 20 cm i diameter ligesom skiven til riffelprøven

I kalenderen herunder kan du se hvilke foreninger mv. der på nuværende tidspunkt har planlagt mærkeskydning og som har reklameret med det i aktivitetsoversigten (foreningsmeddelelser).

Hvis ikke du kan finde en mærkeskydning i nærheden af hvor du bor, kan du med fordel rette henvendelse til din lokale riffelbane, og spørge hvornår de næste gang tilbyder mærkeskydning. Find din lokale skydebane her.