FN's verdensmål og os

Danmarks Jægerforbund har udgivet en publikation, hvor vi giver et bud på, hvad vi som jægere og/eller jagtorganisation bidrager med for at opfylde FN’s verdensmål. Verdensmålene udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN’s 193 medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.

De fokuserer ligeledes på at fremme fred og sikkerhed og stærke institutioner, og på at styrke internationale partnerskaber. Den nye dagsorden anerkender, at social, økonomisk og miljømæssig udvikling, fred, sikkerhed og internationalt samarbejde er tæt forbundne, og at det kræver en integreret indsats at opnå holdbare udviklingsresultater.

De nye verdensmål for bæredygtig udvikling (Sustainable Development Goals (SDGs)) vil én gang for alle udrydde fattigdom og sult i verden, og de vil i langt højere grad fokusere på bæredygtighed. Alle har ret til et værdigt liv, og vi har i dag i verden den fornødne viden, teknologi og ressourcer til at gøre det muligt.

Og hvad har alt dette så med jagt og jægere at gøre?
Langt mere end du tror, vil vi påstå!

Klik her og download publikationen som .PDF-fil.