Offentliggjort den: 08. august 2019

FM i Natur- Jagtsti var en triumf for nye ansigter

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Andreas T. Bastrup

Trods flere års tilbagegang i tilslutningen til jagtsti, lykkedes det i år at genoplive konceptet for fuld blus. Og det blev især til medaljeregn for nye deltagere, heriblandt jægerforbundets vildtforvalter-elever, der udmærkede sig med et højt niveau.

Forbundsmesterskabet (FM) i Natur- og Jagtsti, som blev afholdt i forbindelse med Brahetrolleborg Game Fair i weekenden, har atter vind i sejlene. Denne vanskelige og udfordrende disciplin inden for jægerverdenen har ellers i en årrække haft svært ved at tiltrække deltagere, og stod indtil denne sommer med det ene ben i graven. Men ikke mere. 42 jægere tilmeldte sig dette års FM, hvilket - med et max på 50 deltagere - var så godt som fuldt hus.

Blandt de tilmeldte var ikke mindst en stor flok nye deltagere, som fordelte sig i de tre rækker elite, jæger og nyjæger. 7 stillede op under elite, 27 under jæger og 8 under nyjæger.

Et perfekt arrangement

- Arrangementet var helt perfekt, ikke mindst takket være Brahetrolleborg og de mange frivillige, der lagde virkelig mange kræfter i, konstaterer Jes Skadborg Mikkelsen, sekretær for jagtsti ved Danmarks Jægerforbund.

Han har svært ved at få armene ned efter det vellykkede mesterskab, som i dén grad viste, at jagtsti som konkurrenceform nu igen har fundet sin berettigelse hos jægerne.

Ny danmarksmester i eliterækken kåret

- Konkurrencen blev ekstra spændende ved, at ingen af de sidste tre års vindere var med. Så der var virkelig åben kamp om 1. pladsen. Vi fik en ny danmarksmester i eliterækken, Claus Frahm fra kreds 1. Han har aspireret til topplacering igennem nogle år, og denne gang ramte han sin topform, fortæller Jes Skadborg Mikkelsen.

Andenpladsen gik til vildtforvalterelev Lau Ronøe, kreds 3, mens Poul Jensen, også fra kreds 3, tog bronze. I jægerrækken fordelte vinderne sig således: Guld til Kenneth Rejkjær, kreds 3. Sølv til Steffen Filt, kreds 1. Bronze til Knud-Erik Jensen, kreds 2.

God tilslutning fra nyjægerne

Også nyjægerne var godt repræsenteret i år, og i det hele taget var der mange deltagere, som aldrig før har deltaget i disciplinen. Og nye ansigter er altid godt! Hos nyjægerne var det Jonas Olsen fra kreds 7, som gav resten baghjul. Viktor Tcshernja, ligeledes kreds 7, tog sølv og bronzen gik til Christian Christensen fra kreds 1.

Men ikke mindst var det den genindførte holdkonkurrence, der tog kegler. Der var tilføjet en regel om, at der max må være 2 elite-deltagere på et hold. Holdkonkurrencen blev vundet af de tre vildtforvalter-drenge Kenneth Rejkjær, Lau Ronøe og Henrik Brodersen, og det er intet mindre end første gang i vildtforvalterskolens historie, at det sker. Så der var god grund til feststemning i sommerhuset dén aften!

Hovedpræmien blev udtrukket blandt alle deltagere af jagtstien, og her var det endnu en nyjæger, nemlig Mathias Møgelbjerg, der løb af med en jagtrejse med Diana Rejser til Polen, inkl. en hjort op til 4,99 kilo. Stort tillykke!

Offentliggjort den: 08. august 2019