BARNES VOR-TX EURO 168 GR 10,89g

Det amerikanske firma Barnes Bullets har produceret blyfri projektiler siden 1979. Det er altså ikke uden grund, at alle de store henvender sig til Barnes, når de skal have alternativer til bly. Barnes lavede i 1979 deres første blyfri projektil, som de kaldte Barnes X. Siden da er det blevet til en hel del forskellige blyfri produkter. Efter X var det XLC (X Lubricating Coating) med en belagt overflade, der reducerede friktion. Herefter blev det i 2001 til den verdenskendte TSX, i 2007 efterfølgeren Tipped TSX (TTSX) med en polymerspids, og efter en lang række andre produkter blev det så i 2016 endelig til VOR-TX Euro.

VOR-TX Euro er, som navnet indikerer, designet til det europæiske marked og har ligesom mange af de andre ekspanderende blyfri produkter en minimumshastighed på ca. 600 m/sek., hvis den skal ekspandere optimalt. Hvis du har behov for at jage på længere afstande, findes der også en version, der hedder VOR-TX LR (Long Range), der kan levere på afstande ud til og formentlig forbi 700 meter – så er begrænsningen lige pludselig skytten og ikke ammunitionen!

100 meter Læs forsøgsrapport
200 meter Læs forsøgsrapport
300 meter Læs forsøgsrapport

Klik på billederne for at forstørre dem.