Dage for hele familien

Tekst og foto: Johannes Bøjesen

Rekorder i Roskilde

ROSKILDE: Hele 113.027 personer besøgte i år Roskilde dyrskue – det er ny rekord. Der var derfor travlhed på Danmarks Jægerforbund stand, der som sædvanlig var dyrskuets største. Og også hos DJ blev der sat rekord, idet hele 162 frivillige – fortrinsvis DJ-medlemmer fra Kreds 6 og 7 – havde knoklet for at skabe et godt arrangement. Jægerne havde desuden æren af at blæse hele det traditionsrige dyrskue i gang, idet åbningsceremonien på dyrskuepladsens store stadion blev indledt af Kirke-Stillinge Jagthornsblæsere.

Som altid var DJs stand placeret i en skyggefuld oase i udkanten af dyrskuepladsen, hvor folk kunne holde en kærkommen pause fra det øvrige... lad os bare kalde det gedemarked! I forhold til de foregående år var hele 17 hunderacer repræsenterede på DJs stand. Det gav stor aktivitet på den centralt placeret opvisningsplads, og var medvirkede til, at mange blev hængende. Foruden de mange hunderacer var der masser af jagtrelaterede emner folk kunne snuse til: strandjagt, gravhundetræning, jagthornsblæsning, bueskydning på alle niveauer, skydning på luftgevær- eller laser-lerduebanen og en populær natursti for børnene.

De mange frivillige i alle aldre elsker at være med på dyrskuet fortæller Kreds 7s hovedbestyrelsesmedlem Marie-Louise Achton-Lyng:

– Det er et rigtig godt sted at mødes med folk fra forskellige jagtforeninger. Der er mulighed for at snakke sammen på en anden måde, end man ellers gør, og vi hygger os rigtig meget!

Oplevelser i mosen

NIVÅ: Med 11 år på bagen er Oplevelsesdagen efterhånden blevet en fast sommertradition i Langstrup Mose. På den dag inviterer schäferhundeklubben, modelflyverklubben, og ikke mindst Asminderød Grønholt Jagtforening og Jægerrådet i Fredensborg Kommune alle nysgerrige med ud i de smukke omgivelser. Særligt er dagen et tilløbsstykke for børnefamilierne og også i år var der kø ved mange aktiviteter. Ikke mindst dem, der handlede om våben! Der var rigtig lerdueskydning for de mere eller mindre voksne, mens banerne med bue- og luftegevær – var et hit blandt børnene! Jægerforbundets laserskydebane med skydning til løbende elg indgik som en udfordrende del af naturstien. Der var juniorjægercamp, mulighed for at snuse til livet som reguleringsjæger og for at se hvor gode jagthundene er til at apportere. Centrum i begivenhederne var Asminderød Grønholt Jagtforenings Klubhus ved flugtskydebanen midt i mosen. Der har været en del debat om skydningen i det tætbefolkede område, så Oplevelsesdagen er også en mulighed for at vise den hyggelige skydebane fra sin gode side:

–Alle børnefamilierne kan komme og se, hvad vi laver herude. Det er en populær begivenhed for folk i nærområdet og der kommer hvert år omkring 1.200 besøgende, fortæller Lars Aarup, der er jægerrådsformand i Fredensborg.