Offentliggjort den: 09. juli 2024

Vildtkød og kommunikation

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Landsskuet i Herning er et gigantisk show. 2500 dyr, 300 erhvervsudstillere og op mod 50.00 gæster de tre dage, det er åbent, kalder på respekt. Fra den 4. til og med den 6. juli var kreds 2 selvfølgelig til stede for at vise flaget, når nu så mange mennesker var samlet på et og samme sted. Vejret var omskifteligt med både sol, kraftig blæst og regn, men det afholdt heldigvis ikke de mange besøgende – hvoraf mange var familier med børn – i at kikke forbi Jægerforbundets/kredsens stand.

Interesse for at blive jæger

Nogle af kredsens mange frivillige var med alle dage; de fleste deltog dog med skiftende vagter. Tovholder på arrangementet var kredsformand Steffen Toft Jensen. Han fortæller: – Vi ved med sikkerhed, at en del nyjægere har fået interessen for at tage jagttegn ved at besøge vores nyjægerstand her på Landsskuet og snakke med både andre nyjægere og vores nyjægerkoordinator. Senere har vi nemlig mødt de samme nyuddannede jægere - uanset alder - på vores nyjægerjagter.

Smagsprøver

Fredag middag, da Jægers udsendte besøger kredsens stand, er der fyldt godt op både udenfor teltet og indenfor. Udenfor er der forlægning af et stykke dåvildt (som dog ikke serveres for de mange nysgerrige gæster, da kødet ikke er dyrlægekontrolleret!), smagsprøver på hjortevildt, som er godkendt til konsum, får man ved et andet bord, udstilling af hunde, skydning med lasergevær, bueskydning, udstilling om vildt og vildtafgrøder og sågar en hjemmebygget mårhundeskydevogn og meget mere, fanger de besøgendes interesse. Bliv Naturligvis har rigtig godt fat i børnene, og flere gange må forældrene hive i deres små poder, når røretrangen til skind og fjer eller tegnelysten helt har opslugt dem.

Info – også om ASF

Inde i det store telt, hvor man næsten ikke kan komme frem for hinanden, når regnbygerne hærger, er der en velbesøgt laserskydebane med riffel, udstilling om vores invasive arter, et gå-på-opdagelses-bord med skind, kranier, fjer, trofæer og følekasser for dem, der ikke er bange for at ”mærke verden”. Et rigt udvalg af brochurer, plancher og gratis numre af Jæger ligger frit fremme til de besøgende.

Som noget nyt i år var der en fin informativ stand om ASF (Afrikansk svinepest). Danmark er stadig fri for ASF, men som en tilstedeværende repræsentant for myndighederne sagde, så er det måske ikke så meget et spørgsmål om, hvorvidt ASF kommer til Danmark, som hvornår det kommer til Danmark. Diverse kort over Europa med den nyeste udvikling i vores nabolande understøttede hans dystre spådom.

De frivillige roses

– Jeg er sikker på, at den kombination, vi har, med smagsprøver, mulighed for fordybelse i skriftlige materialer og så dette, at man både gratis og helt risikofrit kan prøve ”at lege Jæger” gør, at vores stand altid er lidt af et trækplaster. Men især dette at vi altid er til rådighed for en god snak om natur, jagt, bæredygtige, etik m.m. bidrager med stor sandsynlighed til, at vi forhåbentlig kan fastholde befolkningens accept af vores jagtkultur og passion. Forældrene, der kommer med deres børn, oplever også, at det pludselig bliver lettere at forklare ungerne, at kød altså har siddet på et levende dyr, og at natur er andet og mere end, hvad der dukker op på en skærm, fortæller Steffen, som afslutningsvis sender en kæmpetak til de mange frivillige i kreds 2, som år efter år knokler for jægersagen i Danmark. Birgit Bertelsen, som 10 år i træk diskret har stået for forplejningen af de mange frivillige i køkkenteltet, er blot en af dem.

Kredsbestyrelsen forventer i øvrigt, at man også i 2025 tager udfordringen op og igen stiller med en ”hær” af frivillige. Om kredsens buket af aktiviteter både i teltet og på græsset udenfor, bliver en gentagelse, afgøres senere.