Offentliggjort den: 25. juni 2024

Trepartsaftalen er godt nyt for vildtet og levestederne

Da parterne i den såkaldte grønne trepart i aftes blev enige om en aftale, der kommer til at ændre det danske landskab markant, såede det kimen til masser af god natur til vildtet. DJ hilser aftalen velkommen og satser på medindflydelse.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jan Skriver

140.000 hektar udtaget lavbundsjord, der bliver til natur, og en fremtid med 250.000 hektar nyplantet skov. Begge eksempler på nye initiativer i den aftale, som Den grønne trepart - bestående af blandt andre Regeringen, Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer - netop har indgået. Aftalen handler om en massiv omlægning af det danske areal med bl.a. en køreplan for, hvordan 109 vandområder får det godt, og for hvordan Danmarks skovareal kan forøges med 40 procent.

Alt i alt initiativer, der på sigt vil resultere i markant mere plads til natur og den stærkt trængte biodiversitet.

Ubetinget til vildtets og levestedernes fordel

- Det er gode nyheder, og det er yderst positivt at der nu tages hul på klimaudfordringerne. I jægerforbundet står vi på vildtets side, og den her aftale er ubetinget til vildtets og levestedernes fordel, siger Claus Lind Christensen, formand i Danmarks Jægerforbund.

Ikke mindst bider han mærke i, at der nu endelig ser ud til at blive gjort noget ved den omfattende kvælstofforurening af de kystnære havområder, som stadig flere steder ligger øde hen og med havbunde, tilklistret i fedtemøg.

- For det hele hænger jo sammen. Når havmiljøet får det bedre, så styrker vi også betingelserne for trækfuglene. Det giver sig selv.

DJ skal med i lokale kystvandråd

Desuden noterer DJ-formanden sig, at aftalen lægger op til, at landmændene selv kan blive arealforvaltere og være med til at sikre, at målene nås. En anden vigtig parameter er den lokale forankring. Meget vil blive lagt ud til kommuner og lokale kystvandråd, og her er det jægerforbundets ambition at gøre sin indflydelse gældende:

- Vi har allerede et sæde i to ud af fire kystvandråd, og vi vil rigtig gerne sidde med og være en del af beslutningsprocesserne omkring, hvilke jorde, der skal udtages til natur, forklarer Claus Lind Christensen og tilføjer:

- Lige nu står vi på et historisk sted og ser ind i en tid, som kommer til at byde på massive ændringer af det danske landskab. Men det er udelukkende positive ændringer, hvor vildtet - hvad enten det lever på havet eller på land - kommer til at få glæde af en masse skøn natur. Og det er selvfølgelig noget, som vi jægere vil nyde godt af, når vi høster af naturens overskud.

Det haster med at komme i gang

Men når alt det er sagt, så er der ingen tvivl om, at det haster. Økosystemerne i det kystnære farvand og det åbne land er i knæ, og vildtet, fiskene og fuglene er ekstremt pressede. Derfor handler det om at komme i gang så hurtigt som muligt, og om at alle parter spiller med.

- Vi kan glæde os over at dette ligner et eksempel på at der kan laves en aftale, som kan overleve skiftende regeringer gennem mange, mange år. Vi vil derfor opfordre hele folketinget til at lave en bred aftale, slutter Claus Lind Christensen.

Nu er terningerne i hvert fald kastet, og den store genopretning af Danmarks natur kan begynde.