Offentliggjort den: 21. august 2024

Tilbagegang for finske vandfugle

En række jagtbare andefugle, som yngler i Finland, har i flere år været under pres. En dårlig ynglesucces har nu gjort situationen værre, og finske jægere opfordres til mådehold. Men det påvirker ikke umiddelbart de danske bestande.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Claus Lind Christensen

I mandags, dagen før den finske jagt på troldand og blishøne gik ind, udsendte det finske jægerforbund og BirdLife Finland en pressemeddelelse, hvori man maner til mådehold på en række vandfugle under efterårets jagter. Årsagen er en dårlig ynglesucces for de fleste jagtbare andearter i landet, som kommer oveni en kontinuerlig tilbagegang, som har udviklet sig i ugunstig retning gennem flere år. Ifølge overvågningen af vandfugle er situationen for gråanden dog bedre end for andre jagtbare andearter, men også gråandens bestand er nu begyndt at falde.

Årsagerne til de pressede bestande af vandfuge er flere, og skyldes bl.a. forringede levesteder, dårligere vandmiljøer og pres fra de invasive rovpattedyr mårhund og vaskebjørn. Genopretningen af vandfuglebestande kan også hjælpes ved at etablere efterårsrasteområder, hvor vandfuglene kan forberede sig på efterårstrækket i deres naturlige rytme. Og der er allerede initiativer i gang:

- SOTKA-rasteområdeprojektet har til formål at etablere uforstyrrede levesteder for vandfuglene i efterårstiden, hvor de fugle, der forbereder sig på trækket, kan fouragere i fred og færdiggøre deres fældning. Jo længere de vandfugle, der har ynglet i Finland, bliver her om efteråret, desto bedre kondition har de, når de vender tilbage næste forår for at producere nye kuld, forklarer det finske jægerforbunds ekspert i vandfugle, om betydningen af rolige rasteområder.

Skyd trygt ”til gryden” i Danmark

Men selvom bestandene af finske vandfugle er under pres, påvirker det ikke umiddelbart bestandene i Danmark. Ifølge jagtfaglig chef i Danmarks Jægerforbund Niels Søndergaard skyldes det, at hovedparten af de trækfugle, som bliver jaget her til lands, ikke yngler i Finland men derimod yngler i Rusland, og at tællinger af efterårs- og vinterbestandene på trods af svingninger ikke tyder på voldsom tilbagegang.

- Det vil være fornuftigt for danske jægere at vise mådehold, men man kan trygt ”skyde til gryden,” lyder vurderingen fra Niels Søndergaard. Han tilføjer:

- I Danmark følger vi udviklingen i Finland nøje. Situationen understreger endnu engang vigtigheden af at vi styrker dokumentationen af jagtens bæredygtighed via indsamling af data til bestandsovervågning. Generelt er manglende eller ringe levesteder årsag til mistrivsel hos vandfuglene, potentielt også i Danmark, og i nogle tilfælde mangler vi tilstrækkelige data om bestandsudviklingr til at kunne vurdere jagtens betydning. Det er derfor det er så vigtigt at indsamle og sende vinger til DCE - Nationalt center for miljø og energi og at veje og registrere de ænder, man skyder. Det kan alle jægere hjælpe os med at gøre.