Offentliggjort den: 12. juni 2024

Thy burde have en buk på årets bukketopti

Inden deadline for årets bukketopti havde vi desværre ikke modtaget alle resultater fra alle trofæopmålere. En rigtig smuk sommerbuk fra Thy burde have været på listen.

Tekst: Emma Astrup Sørensen
Foto: Jan Korsgaard

En stille sommeraften nedlagde Jan Korsgaard en flot buk ved Ovesø i Thy. En buk der viste sig at være en guldmedalje værdig med 133,5 point. Guldbukken ville have fået en syvendeplads på året toptiliste, men opmåleren indsendte desværre aldrig resultaterne for sine opmålinger. Jan Korsgaard gjorde Danmarks Jægerforbund opmærksom på denne smukke guldbuk, som selvfølgelig fortjener en fortælling.

En smuk aften

Om aftenen den 13. juli har Jan Korsgaards jagtkammerat Henrik Ifversen inviteret på jagt i lokalområdet. Ugen før havde et par andre jagtgæster set en meget stor buk i et vanskeligt terræn, hvor det er svært at få en skudmulighed. Den plads får Jan tildelt.

Jan sætter sig i skydestigen og studerer terrænet. Det er et tæt område, der ikke er blevet afgræsset endnu. Der er mange høje siv og et tæt krat. Jagtgæsterne fra sidste uge havde ret; her er ingen skudmuligheder, tænker Jan.

Men det er en virkelig smuk aften. Området har et rigt fugleliv, og fra sin plads i skydestigen ser Jan både rørdrum, havørn og han tæller til 14 gøge. Duften af sø, eng og let forrådnelse fra området rammer Jans næsebor. Han nyder aftenen, mens lidt skyer skiftevis får himlen til at ændre farve.

Spændingen stiger

Pludselig ser han en buk ude på 120 meter. Den kommer op fra en vig og går ud i hvedemarken længere fremme.

- Jeg kan med det samme se, at det er en god buk. Bare det at ryggen er så tydelig over hveden. Den er virkelig stor, fortæller Jan.

Bukken står og sikrer i lang tid. Der er et sted på marken, hvor hveden ikke er vokset særlig meget. Når den kommer derud, er der en sikker skudchance. Lige da bukken nærmer sig stedet, sætter den tempoet op og hopper hurtigt gennem området. Her sikrer den igen og bliver stående længe. Langsomt bevæger den sig frem mod et område, hvor hveden bliver lavere. Jan har fast anlæg og ingen bukkefeber.

Han afgiver skud, bukken tegner, løber frem, og Jan mister synet af den. Den er væk. Der bliver mørkt om en halv time, så hvis Jan skal have fat i en schweisshund, er han nødt til at ringe snart.

Da Jan går mod stedet, hvor bukken blev skudt, hører han et rådyr, der smæler inde fra mosen. Han leder, men finder ingenting. Jan lukker øjnene og forsøger at få kroppen på plads. Da han åbner øjnene og kigger frem, ser han tydeligt schweiss i hveden. Han går derhen, og dér ligger den død.

Den smukkeste røde sommerbuk

Da Jan kommer hen til bukken, vurderer han den til en sølvbuk. Det er den smukkeste, røde sommerbuk, Jan længe har set. Normalt får han ikke opmålt sine bukke, men denne gang gør han en undtagelse.

- Jeg vælger at få den opmålt, da den er skudt i Thy, og jeg vil gerne sætte Thy på landkortet, fortæller Jan.

Hos opmåleren scorer bukken mange point på volumen og bliver bedømt til guld. Jan er en erfaren jæger, han har gået på jagt i 50 år og har skudt over 80 forskellige arter i 35 forskellige lande. Men den her buk er noget specielt. Jans første guldbuk og så endda i Thy.

Læs dette års Bukketopti i årets femte udgave af Jæger, som i disse dage er på vej ud i postkasserne.