Offentliggjort den: 10. juni 2024

Svensk ASF-udbrud inddæmmet

Der er kontrol over det udbrud af afrikansk svinepest (ASF), som sidste år blev konstateret i Sverige, og myndighederne har ophævet de fleste restriktioner. Et godt eksempel på rettidig omhu, mener DJ.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Den frygtede afrikanske svinepest, som i efteråret 2023 blev bekræftet i de svenske kommuner Fagersta og Norberg i Västmanlands län, er blevet håndteret så effektivt, at det svenske Jordbruksverket nu kan meddele, at de fleste restriktioner for de berørte områder nu fjernes. Dog bortset fra dem, der gælder for jagt på vildsvin, hold af tamsvin og vildsvin i indhegninger.

Som dansk jæger på jagt i Sverige skal man således fortsat være opmærksom på, at der stadig gælder restriktioner for jagt i de zoner, hvor arbejdet sygdomsbekæmpelse stadig foregår. Ikke desto mindre er det en yderst positiv nyhed, at udbruddet nu er inddæmmet, og ifølge Torben Schulz Jensen, hovedbestyrelsesmedlem i Danmarks Jægerforbund, vidner den effektive bekæmpelse om rettidigt omhu i Sverige:

- Den svenske håndtering af udbruddet af afrikansk svinepest er et godt eksempel på, at sygdommen - når blot indsatsen er den helt rigtige - faktisk kan inddæmmes hurtigt, siger han.

Mange danske jægere i Sverige

Som bekendt er afrikansk svinepest en meget smitsom virussygdom med høj dødelighed, som kan forekomme hos svin og vildsvin. Selvom sygdommen endnu aldrig har været konstateret i Danmark, forekommer den i en række europæiske lande - heriblandt Polen, og siden efteråret altså også i Sverige. Begge lande besøges hvert år af mange danske jægere.

Derfor opfordrer jægerforbundet da også til at man sætte sig ekstra grundigt ind i reglerne for hygiejne og forsvarlig håndtering af nedlagte dyr. For at undgå et udbrud af afrikansk svinepest i Danmark er det vigtigt, at alle er med til at sikre en virksom og effektiv smittebeskyttelse.

Danske jægere, som går på jagt i Sverige, kan med fordel følge disse fem råd fra Fødevarestyrelsen:

1. Vask alt udstyr inkl. tøj, skydestok, våben og støvler, inden du tager hjem til Danmark. Rester af fæces fra et smittet dyr på en støvle kan føre sygdommen til Danmark. Vask derfor tøjet i enzymholdigt vaskemiddel ved mindst 60˚ og læg det rene tøj i blød i et godkendt desinfektionsmiddel, f.eks. Virkon S
  2. Desinficér redskaber og andet, der har været anvendt til jagt
  3. Undlad enhver kontakt til grise inden for de første 48 timer, efter du er kommet til Danmark
  4. Vær opmærksom på reglerne for at tage kød eller jagttrofæer med hjem fra områder, hvor der er fundet afrikansk svinepest
  5. Hunde brugt til jagt må ikke komme i kontakt med danske grise eller vildsvin. Hunden skal vaskes

Læs mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside.