Offentliggjort den: 30. august 2024

Sortanden står nu klar til gæster

Hovedbestyrelsen og medarbejdere ved Danmarks Jægerforbund er fredag eftermiddag samlet til indvielsen af den nye værelsesfløj, Sortanden. De ti værelser med tilsammen 19 sovepladser er nu klar til at tage imod overnattende gæster.

Tekst: Emma Astrup Sørensen
Foto: Søren Vendelbo

- På alles vegne: Stort tillykke med det nye hus. Det har været en rejse, som jeg er stolt af at være en del af, indleder Leif Bach, næstformand i Danmarks Jægerforbunds hovedbestyrelse, sin tale ved indvielsen af værelsesfløjen.

Hovedbestyrelsen og medarbejdere ved Danmarks Jægerforbund er samlet på græsset foran Sortanden, der nu står færdig.

Sortanden består af ti værelser, der alle er udstyret med eget bad og toilet. På ni af værelserne er der plads til to overnattende gæster, der er en enkeltseng i stuen og én på hemsen. Det sidste værelse er handicapvenligt med plads til en enkelt overnattende.

Hvem kan sove i ”Duehøgen”?

Det vil fremover være muligt for deltagere på Danmarks Jægerforbunds kurser, møder og arrangementer at tage en overnatning i forbindelse med besøget. Hidtil har det været praksis, at gæster har overnattet på vandrehjemmet i Rønde eller på den nærtliggende langbrugsskole, hvis de kommer langvejsfra.

Med den nye værelsesfløj vil en del kursister nu kunne tage en overnatning i f.eks. Duehøgen, Viben eller Agerhønen. Det er navnene på tre af de ti værelser, der alle er opkaldt efter fugle.

Desuden kan man som Jagtforening under Danmarks Jægerforbund leje værelserne, hvis man har et arrangement i huset.

Leif Bach klipper snoren til Sortanden.

Snoren klippes

På Danmarks Jægerforbunds repræsentantskabsmøde tilbage i 2021 blev det vedtaget, at der skulle opføres en værelsesfløj til gavn for overnattende DJ-medlemmer på f.eks. kurser.

Byggeriet begyndte tilbage i september og står nu planmæssigt færdig, hvor efterårets kursussæson begynder.

- Jeg håber værelsesfløjen vil blive brugt meget, og jeg glæder mig til at overnatte i Duehøgen i nat, afslutter Leif Bach og klipper snoren.

Det er Arkitektfirmaet Arkitema, der også står bag det øvrige Jagtens Hus, som har tegnet værelsesfløjen. Det har man gjort på en måde, så den matcher det visuelle udtryk i det øvrige Jagtens Hus.