Offentliggjort den: 22. juni 2024

Sølvnål til Jens Venø Kjellerup

REPRÆSENTANTSKABSMØDET 24: Dagens første hædersbevisning blev givet til nu forhenværende hovedbestyrelsesmedlem for Kreds 4, Jens Venø Kjellerup, som i løbet af sine 12 år i hovedbestyrelsen har kæmpet utrætteligt for småvildtet i det åbne land.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Søren Vendelbo

De seneste mange års repræsentantskabsmøder har skov- og lanskabsingeniør og skovfoged Jens Venø Kjellerup været at finde på podiet blandt de øvrige medlemmer af Danmarks Jægerforbunds hovedbestyrelse. Men ikke denne gang. Tidligere på året takkede den erfarne veteran nemlig af efter 12 års hovedbestyrelsesarbejde, og overlod således tøjlerne til sin afløser som Kreds 4's repræsentant, nemlig Jørn Pedersen.

Men selvom Jens Venø denne gang ikke var at finde på podiet, var han da heldigvis til stede i salen, da formand Claus Lind Christensen kaldte ham op til en hyldest.

- Man kan sætte jægere i mange kasser, om de er det ene eller det andet og prøver man at proppe Jens ned i en kasse, så bliver det svært. For Jens er helt simpelt jæger. En jæger, der kan og vil det hele, om tiden vil, men er der noget dit hjerte banker for, så er det den simple jagt, hvor vi blot kommer af sted og nyder det at være derude, lød det blandt andet i formandens tale.

Claus Lind Christensen sagde bl.a. videre:

- I løbet af dine 12 år i hovedbestyrelsen, har du i alle årene siddet som formand for markvildtudvalget, og det er ikke gået stille for sig. Her har du været med til at lægge en klar linje. En linje, der har bragt dig i skudlinjen, og det har også været med til at skabe dig uvenner. Her er der ingen tvivl om at der er nogle i landbruget, der ikke er kede af, at du ikke sidder på den post mere. Men du har faktisk blot gjort det, der kunne forventes af dig, og du har på modig vis ført Danmarks Jægerforbunds politik ud i livet. Her har du forholdt dig til realiteterne og sagt det, der skulle siges.

I sin tale lagde formanden desuden vægt på, at Jens Venø i løbet af sine år i hovedbestyrelsen har spillet en væsentlig rolle i at sikre, at forbundet har sat vildtet først, og at han altid har insisteret på at stå på vildtets side.

Jens du har gjort en forskel, du har sat dig spor i Danmarks Jægerforbund og du har en væsentlig rolle i at sikre en kurs hvor vi har sat vildtet først, en kurs der ikke går vær bare fordi du forlader hovedbestyrelsen. Her er jeg i øvrigt også sikker på at tager vi en anden drejning, så kommer vi til at hører fra dig igen.

- Jens, tak for din indsats og fra agerhønsene og harene, skal jeg også hilse og sige tak, sluttede Claus Lind Christensen sin tale.

Herefter tildelte han Jens Venø Kjellerup Danmarks Jægerforbunds velfortjente Sølvnål.

Læs nyheder fra dagen: