Offentliggjort den: 14. juni 2024

Seks råd til jægeren på sociale medier

Det, vi deler på sociale medier, påvirker, hvordan ikke-jægere opfatter jagt og jægere. Derfor har vi et ansvar for at bidrage til en positive formidling. Men hvordan gør vi det? Danmarks Jægerforbund har samlet seks råd til jægere på sociale medier.

Tekst: Emma Astrup Sørensen

Jagt giver ro, glæde og oplevelser for livet. Så hvorfor ikke dele oplevelserne med andre? Både jægere og ikke-jægere. 91 pct. af befolkningen accepterer jagt, og det er blandt den højeste procentsats i Europa. Med så gode statistikker følger et ansvar, og det har vi blandt andet mulighed for at løfte på de sociale medier. Det kan være svært at navigere i, hvordan man bedst laver opslag på sociale medier. Derfor har jægerforbundet udarbejdet seks råd til jægeren, der deler jagtoplevelser på f.eks. Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat eller X.

Her er det første:

1. Når du deler dine jagtoplevelser på sociale medier, så husk at opslaget er tilgængeligt for ALLE - både personer du kender og ikke kender.

Det er altså ikke bare dine venner på Facebook og dine følgere på Instagram, der kan se, hvad du deler, dit opslag kan sagtens havne på vildfremmedes sider. Det betyder, at mange ikke-jægere ser dit opslag, og her repræsenterer du pludselig alle jægere med dit opslag.

2. Når du deler dine jagtbilleder, repræsenterer du ALLE jægere. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvilket indtryk af jagt og jægere, du giver videre til offentligheden.

For ikke-jægere vækker et billede af et dødt dyr sjældent de samme følelser, som det gør hos jægere. De ser ikke oplevelsen, jagten, glæden og forløsningen, de ser blot et dødt dyr. Men vi har muligheden for at vise dem, at jagt er så meget mere end blot at slå ihjel.

Hvordan skal billedet tages?

Der er mange gode grunde til at dele billeder af sit nedlagte vildt på sociale medier, for på den måde deler man oplevelsen med andre og viser dyret frem. Men det er ikke alle, der sætter pris på billeder med blod og skudhuller eller billeder af større vildtparader, derfor:

3. Tænk over hvordan dyret præsenteres pænest, når du tager billeder af dit nedlagte vildt. Mange jægere tager billeder af riflen, når de er på jagt. Men der kan være gode grunde til at overveje, om billeder af våbnet skal deles på sociale medier.

4. Undgå at have våbnet i fokus på dine billeder. Meta, der ejer Facebook og Instagram, tillader nemlig ikke promovering af salg og brug af våben på deres platforme.

Du kan risikere at Meta fjerner dit billede pga. overskridelse af deres reglement. Vil du alligevel gerne have riflen eller haglgeværet med på dine jagtbilleder, så undgå, at det er i fokus. Lad f.eks. være med at fotografere våbnet liggende på dyret, men lad kun en del af våbnet være synligt, og fokuser f.eks. på naturen i stedet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Jagt er meget mere end at slå ihjel

Årsagerne til at gå på jagt er mange. Nogle går på jagt for oplevelserne, for glæden, for roen, for at følge bestanden, for regulering eller for kødet. Mange nok for en kombination af flere grunde. Alt dét skal vi også huske at dele. Alle de aftenener i skydetårne og -stiger, siddende i skjul og pyrsche rundt i naturen, hvor man kommer hjem uden kød, men en masse oplevelser rigere. De oplevelser skal også deles på sociale medier, for ellers kender ikke-jægere ikke til den del af jagten.

5. Jagt er så meget mere end blot at skyde dyr, derfor er det oplagt, at du f.eks. også deler unikke naturoplevelser, vildtpleje og madlavning på dine sociale medier.

Husk den gode tone

Når tataren er rørt, anrettet og fotograferet, når bukken er skudt, og det perfekte billede er taget, eller når den smukke forårsmorgen over engen er foreviget på dine sociale medier, så er overvejelserne ikke helt slut endnu. Jægerforbundets sjette og sidste råd til jægerne på sociale medier er, at huske den gode tone. For opslag på sociale medier lever længe, derfor har man et ansvar for, at den positive tilgang fortsætter, og hermed det sjette og sidste råd:

6. Opslag på sociale medier lever længe, derfor er overvejelserne ikke slut, når du har postet dit indhold. Så husk den gode tone i kommentarsporet.