Offentliggjort den: 17. maj 2024

Riffeljæger: Har du fornyet dit jagttegn?

Politiet opfordrer riffeljægere til at tjekke efter, om de har husket at forny deres jagttegn. Flere jægere end normalt på denne tid af året har endnu ikke fornyet jagttegnet, og risikerer derfor at komme i ulovlig våbenbesiddelse.

Hvert år får et antal jægere unødigt ekstraudgifter til en ny våbentilladelse, fordi jægerne ikke får fornyet deres jagttegn. Efter Miljøstyrelsen sidste år indgik en ny aftale med Betalingsservice, opfordrer politiet alle jægere til at få kigget grundigt på deres automatiske betaling til fornyelse af jagttegnet. En opgørelse fra torsdag den 16. maj viser, at der fortsat er 3.452 jægere, som endnu ikke har fornyet deres jagttegn. Antallet er større end ved samme tid sidste år, hvor antallet pr. 16. maj var 2.806.

- Vi synes, det er ærgerligt for de jægere, der skal bruge ekstra tid og penge på at ansøge om en ny våbentilladelse, fordi de troede, der var styr på fornyelsen af jagttegnet, siger Sune Espersen, der er enhedschef i Politiets Administrative Center (PAC), som hvert år behandler tusindvis af våbentilladelser for jægere i hele Danmark.

Det skriver PAC i en pressemeddelelse.

Årsagen til det manglende jagttegn kan f.eks. være et betalingskort, der er udløbet, en forglemmelse eller noget helt tredje, der hvert eneste år koster jægere ekstra tid og penge til fornyelse af våbentilladelser, når deres jagttegn ikke automatisk fornyes.

Ifølge reglerne skal jægere betale afgift for jagttegnsfornyelse samt indberette vildtudbytte for det afsluttede jagt-år inden 1. april. Hvis ikke disse betingelser er opfyldt, udstedes der ikke et fornyet jagttegn. Og fornyes jagttegnet ikke, skal politiet tilbagekalde de våbentilladelser, der er betinget af et gyldigt jagttegn.

Skal jægeren i gang med at ansøge om en ny våbentilladelse, koster det kr. 1.085.- at ansøge. Penge, som kunne være sparet

I år er der særligt god grund til at være opmærksom, fordi Miljøstyrelsen har indgået en ny aftale med Betalingsservice. Det betyder, at jægere, der var tilmeldt den gamle aftale, skal have oprettet en ny automatisk betalingsaftale, hvis de ønsker at betale jagttegnet via Betalingsservice. Jægerne skal dog være opmærksomme på, at en ny tilmelding først vil have effekt fra det kommende jagtår, hvorfor jagttegnet for indeværende jagtår skal betales via betalingskort eller bankoverførsel.

- Selv om Miljøstyrelsen har været ude i god tid med budskabet til mange tusinde jægere, så kan vi konstatere, at der er ekstra mange i år, der endnu ikke har fået styr på fornyelsen af jagttegn, forklarer Sune Espersen.

Sager om våbentilladelser, der er betinget af et jagttegn, som jægeren ikke har søgt om på ny inden fristen, sender Politiets Administrative Center til den politikreds, hvor våbenejeren bor. Politikredsen skal så sigte ejeren for overtrædelse af våbenloven og beslaglægge ejerens våben. I 2023 sendte Politiets Administrative Center omkring 300 af disse sager til politikredse i hele landet.

Læs mere om tilmelding til ny betalingsaftale hos Miljøstyrelsen.