Offentliggjort den: 29. august 2024

Regeringsrokade: Nyt ministerium for Grøn Trepart

I forbindelse med en større regeringsrokade oprettes Ministerium for Grøn Trepart, der alene får til opgave at sikre implementeringen af den grønne trepartsaftale, hvilket Danmarks Jægerforbund ser frem til at bidrage til med især fokus på plads til vildtet, men naturligvis også til jagten.

Tekst: Morten Sinding-Jensen
Foto: Folketinget

Regeringen har i dag lanceret en større regeringsrokade, der får stor betydning for arbejdet med klima, miljø, natur og biodiversitet i fremtiden. Nu afgående skatteminister Jeppe Bruus (S), som ses på billedet herover, bliver som minister sat i spidsen for Ministerium for Grøn Trepart, der med statsminister Mette Frederiksens ord på gårsdagens pressemøde har én opgave, nemlig at sikre at den grønne trepartsaftale blive implementeret, herunder skabelse af lokale trepartsaftaler landet over.

Mere natur

Da den grønne trepartsaftale blev offentliggjort i slutningen af juni i år med nyheden om bl.a. udtagning af 140.000 hektar lavbundsjord, en fremtid med 250.000 hektar nyplantet skov og tiltag til reduktion i næringsstofudledningen til vandmiljøet, udtrykte Danmarks Jægerforbund stor tilfredshed med aftalen, da den vil skabe meget mere natur i Danmark.

Handling bag ordene

Med etableringen af det nye ministerium, der kun har én opgave, synes vejen til markante naturforbedringer at være blevet noget nemmere, og det hilser vi naturligvis meget velkommen i Danmarks Jægerforbund og ser frem til det kommende samarbejde med såvel minister Jeppe Bruus som hans Ministerium for Grøn Trepart.

Trepartsaftalen, der bl.a. blev indgået af Regeringen, Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer, omfatter således en massiv omlægning af det danske areal med bl.a. en køreplan for, hvordan 109 vandområder får det godt, og for hvordan Danmarks skovareal kan forøges med 40 procent.

Sideløbende med alle disse mange tiltag vil Danmarks Jægerforbund fortsat kæmpe for at styrke det trængte småvildts levesteder i dyrkningsfladen. Det er fortsat en hovedprioritet for jægerforbundet at være på vildtets side.

Plads til jagten

Når naturen styrkes med mere skov, flere lavbundsområder og et landbrugsland med et større naturindhold, vil det i udgangspunktet styrke de jagtlige muligheder gennem en forbedret natur, og her skal der naturligvis være plads til, at jægerne fortsat kan høste af en naturlig og fornybar ressource på en bæredygtig måde.

Det glæder vi os til at drøfte med såvel den nye minister som parterne bag denne aftale, der fuldt implementeret vil forandre det danske landskab ganske betydeligt.