Offentliggjort den: 05. september 2024

Regeringen svinger sparekniven

I forbindelse med regeringens finanslovsudspil meddelte finansminister Nicolai Wammen, at der skal nedlægges 1.000 statslige årsværk. Jægerforbundet er bekymret for besparelsernes konsekvenser for vildtforvaltningen i Danmark.

Tekst: Morten Sinding-Jensen

I sidste uge fremlagde finansminister Nicolai Wammen SVM-regeringens finanslovsudspil for 2025, der samtidig rummede en plan for, hvordan der kan spares 1.000 stillinger i ministerier og statslige styrelser.

Ifølge finansministeren har regeringen valgt en model for nedskæringerne, hvor nøje udvalgte arbejdsopgaver ikke længere skal udføres, så de tilbageblevne ansatte ikke bare skal løbe hurtigere og lave det samme, som de hele tiden har gjort.

Anledning til panderynker

- Vi er som altid meget optaget af, hvad jægernes penge – jagttegnsmidlerne – bliver brugt til. De skal komme naturen og vildtet mest mulig til gavn. I år er ingen undtagelse, hvor vi samtidig kan konstatere, at regeringen vil gennemføre omfattende besparelser i den statslige administration. udtaler jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen og uddyber:

- Det er konsekvenserne af denne spareøvelse, som vi på naturens og vildtets vegne er stærkt bekymrede for. Vi frygter ganske enkelt, at naturen endnu en gang bliver taberen i det store økonomiske spil, hvis der gennemføres besparelser på områder som f.eks. støtteordninger, der gennem mange år har været med til at give naturen og biodiversiteten et hård tiltrængt løft.

Gransker materialet

- Vi er derfor i fuld gang med at nærlæse både det fremlagte finanslovsmateriale og de udmeldte besparelsesområder i de enkelte ministerier og styrelser. Vi følger denne proces meget nøje som selvstændig organisation og vil naturligvis også reagere på besparelserne gennem Vildtforvaltningsrådet, fastslår Claus Lind Christensen.