Offentliggjort den: 23. juli 2024

Racedysten 2024

Søndag den 28. juli vil 13 forskellige hunderacer med i alt 81 hunde dyste om titlerne: "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund" ved Danmarks Jægerforbunds årlige Racedyst i Stenlille, Vinderup og Strandager på Fyn.

Tekst: Jytte Harder

Danmarks Jægerforbunds traditionelle Racedyst afvikles i år søndag den 28. juli.

Prøven er en anerkendt apporteringsprøve, hvor racerne dyster i hold af 3 hunde.

Der dystes om titlerne "Prøvens bedste hold" og "Prøvens bedste hund". Hundene er udpeget af specialklubberne og skal igennem 3 discipliner på dagen; apportering af due, kanin samt apportering i vand, før vinderne sidst på eftermiddagen kan kåres.

Ved hhv. den sjællandske og jyske prøve deltager 30 hunde fordelt på 10 racer, på den fynske er 21 hunde fordelt på 7 racer. Flatcoated retriever, Ruhåret hønsehund, Korthåret hønsehund samt Breton stiller med hold på alle tre prøver.

De tre garvede prøveledere Anethe Karlsen (Vinderup) og Arne Nielsen (Stenlille) Gitte Schmidt Pedersen (Strandager) har alle lagt et stort forarbejde i at få arrangeret dette års racedyst, og vi håber på en rigtig god oplevelse for alle.

Katalog for Vinderup kan ses her.

Katalog for Strandager-Fyn kan ses her.

Katalog for Stenlille kan ses her.