Offentliggjort den: 12. september 2024

På tur ud over markerne

Har du også spottet alle solsikkerne i markerne denne sommer? Ja, så er du nok stødt på et område med bestøverbrak. Men hvad er bestøverbrak og hvorfor er det interessant for markvildtet? Det er blot et af de spørgsmål, som deltagerne på årets markvandringer får svar på.

Tekst og Foto: Sara Waack-Möller

Markvandringerne er en årligt tilbagevendende begivenhed landet over. De er en spændende mulighed for at besøge en bedrift, hvor der udover planteavl er fokus på vildtpleje.

En tur ud over markerne med fokus på, hvad der gør en forskel for markvildtet. Det var, hvad 20 syd- og sønderjyder stod klar til ved Gammel Ladegaard den 4. september til årets første markvandring. Her lagde Nis Christian og Henrik Pors jord til og var - sammen med kreds 4 - vært for chefkonsulent hos Danmarks Jægerforbund Jakob Bergmann Nielsen og Allan Gottfredsen fra DLF.

Henrik, Jakob og Allan ledte de fremmødte ud på en knap to kilometer tur ud over markerne, hvor der blev set på forskellige typer af vildtagre og landskabselementer. Der blev på turen snakket om alt fra bestøverbrak, vildtstriber og stenbunker til småbiotoper, og hvordan de forskellige typer af terrænpleje påvirker markvildtet. På Juelsgaard og Lundsgaard drives markerne fortrinsvist pløjefrit, og vildtplejetiltag bruges aktivt til at gøre markbruget mere effektivt. Henrik Pors fortalte om de vildtplejeindsatser de har implementeret, og de overvejelser der ligger bag udtagning af urentable kiler. Allan fra DFL supplerede med indsigt i indholdet af de forskellige frøblandinger og deres forskellige egenskaber.

Der blev undervejs spurgt ivrigt ind fra deltagerne, som repræsenterede både jordejere, og jagtlejere.

Skal du med på markvandring?

Er du også blevet nysgerrig på, hvad du selv, din jagtforening eller din lodsejer kan gøre for at understøtte markvildtets trivsel? Så kan du nå med på en markvandring enten den 17. september kl. 17 i Kreds 1 på Klitgaard eller den 20. september kl.16 i Kreds 7 i Karlslunde. Arrangementet i Karlslunde kræver tilmelding enten pr. mail eller sms: bjarne@tryk.eu eller 42 50 40 08. Begge steder vil kredsen byde på en pølse fra grillen efter arrangementet.

Arrangementerne er åbne for alle og giver et spændende indblik i, hvordan forskellige landskabselementer og tiltag påvirker og forbedrer vildtets levesteder.