Offentliggjort den: 03. oktober 2024

Nyt projekt uddanner naturguider

Kunne du tænke dig at skrive "Naturguide" på CV'et og samtidig hjælpe danske familier med at opdage naturens mange glæder - og f.eks. slå et ekstra slag for din jagtforenings anseelse i lokalsamfundet? Så har du chancen nu, og uddannelsen er endda helt gratis!

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jonas Nørgaard

Mange jagtforeninger gør det jo allerede - laver spændende naturformidling - og det skal de bare blive ved med. Men med det nye projekt Tid til Tur er det nu muligt at markedsføre sine aktiviteter på en landsdækkende portal, og ikke mindst for at dygtiggøre sig i formidling for projektets kernemålgruppe: Nemlig børnefamilierne.

Det handler nemlig om at afmystificere naturen for de familier, der faktisk gerne vil afsted, men som af forskellige årsager bare ikke rigtig får det gjort. Måske ved far og mor ikke nok om mulighederne derude - hvad kan man lave, hvor kan man tage hen og hvad må man, mv.

Med projekt Tid til Tur har Danmarks Jægerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund og Danmarks Naturfredningsforening i fællesskab skabt en portal for familiens smutvej ud i naturen. Projektet skal understøtte mange af de aktiviteter, som f.eks. mange jagtforeninger allerede har, og kommer på den måde til at fungere som en oplagt mulighed for at promovere og afmystificere jagtforeningen i lokalområdet.

Det er netop hovedårsagen til at Danmarks Jægerforbund er med.

Tid til Tur er støttet af AAGE V. JENSEN NATURFOND, og løber i en projektperiode på tre år. Konceptet fungerer på den måde, at man via frivillige naturguider overalt i Danmark vil gøre det lettere for børn og deres familier at komme afsted. At komme ud og lære om naturen, om hvordan man færdes og har det sjovt i den, sådan at familierne selv får mod på mere på egen hånd.

Jægerne er oplagte naturguider

Men skal det lykkes, er der brug for engagerede guider, der elsker at færdes i naturen, og som forstår at inspirere og lære fra sig. Kunne man næsten forestille sig mere oplagte kandidater end jægerne?

Ifølge naturvejleder Franz Holmberg, som er jægerforbundets repræsentant i projektet, er Tid til Tur-projektet en oplagt mulighed for jægere og jagtforeninger. Det handler nemlig om at være gode ambassadører for både naturen og for alle de ting, som den lokale jagtforening bidrager med. Om at være åben og turde vise sine aktiviteter frem for lokalområdet.

- Kommer man ud i naturen og lærer man den at kende, så bekymrer man sig også om den. Derfor er vi som jægere og naturelskere selvfølgelig interesserede i at åbne øjnene på så mange som muligt, samtidig med at vi fortæller om, hvordan jagten også har en plads i naturen i dag, forklarer Franz Holmberg og henviser til jægerforbundets mantra om naturen, vildtet og jagten - i nævnte rækkefølge.

Derfor opfordres alle interesserede da også til at benytte sig af Tid til Turs tilbud om at uddanne sig til én af de naturguider, som vil udgøre projektets rygrad på tværs af landet. Der er tale om en gratis uddannelse med et to dages grundmodul og et antal tilvalgsmoduler efter eget ønske.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Naturen frem for storcentret

- Der er tale om en slags naturformidleruddannelse i miniformat, og med særligt fokus på formidling til hele familien. Altså ikke bare til børn eller til voksne. Nej, både far, mor og børn er med i loopet og indtænkes. Det handler simpelthen om at give forældrene den nødvendige ballast, viden og selvtillid til at sige: I dag tager vi IKKE i storcentret, men i skoven. Til at vide, at skoven rummer mindst lige så mange muligheder for underholdning som f.eks. storcentret, præciserer Franz Holmberg, som selv underviser på uddannelsen.

Første hold naturguider er netop blevet færdige, og hold to står nu på spring. Er du interesseret i at høre mere om mulighederne for at være med? Så kontakt Franz Holmberg på mail fho@jaegerne.dk eller telefon 88 88 75 49. Som naturguide har du en unik mulighed for at være med til at yde en lokal indsats for naturens - og dermed også jagtens - sag.

For, som Franz Holmberg siger:

- Naturen har åbent 24 timer i døgnet og der er masser af plads. Det handler bare om at komme i gang med at bruge den. Om at se mulighederne, og det er det, naturguiderne skal hjælpe familierne i gang med.