Offentliggjort den: 01. august 2024

Nyt gravtræningsanlæg på Sjælland

Trods øsregn fra morgenstunden var fremmødet pænt lørdag den 6. juli, hvor Lammefjordens Jagtforening indviede et nyt træningsanlæg for gravsøgende hunde. Da levende ræve ikke længere må bruges til træning bruges der ræveduft i kombination med en elektrisk, kunstig ræv.

Tekst: Johannes Bojesen
Foto: Helena Munkholm

Danmarks Jægerforbund bestræber sig på at have tilsvarende træningsanlæg jævnt fordelt over landet, og det nordlige Sjælland har indtil nu har været en af de sorte pletter på danmarkskortet. Der er nemlig et pænt stykke vej til de to øvrige anlæg på Sjælland, der begge befinder sig i nærheden af Næstved halvanden times kørsel fra Lammefjorden.

Foruden DJ's jagthundekonsulent Ove Dam Hedegaard deltog bland andre Claus Larsen og Bjarne Kamp ved åbningen. De to sidstnævnte er tilknyttet Projektet for bevarelse af gravjagten i Danmark. Claus som ekstern konsulent, mens Bjarne står for fremvisningen af anlægget for medlemmer og andre interesserede. Da Bjarnes lille parcel russel-terrier, Figne fik æren af at indvie ”graven”, skete det i rigtig russel-terrier-stil med fuldt engagement og musik. Flere medlemmer havde også deres hunde med, så de kunne få lejlighed til at hilse på den kunstige ræv i de mørke gange.

Sydbankfonden har doneret 10.000 kr., ligesom at også DJ-puljen har støttet tilblivelsen af anlægget. Men selv om hele banen er klar til at blive taget imod gravhunde og terrier, er planerne med at etablere optimale forhold for de gravsøgende hunde og deres ejere ikke færdigt endnu, fortæller formand for jagtforeningens hundeudvalg, Helena Munkholm:

- Vi går meget op i, at det skal være hyggeligt at komme til træning. Derfor bygger vi yderligere overdækning på, så folk kan sidde i tørvejr og hygge med toast, sodavand osv. Og så skal vi også have lavet en kunstgrav på som bl.a. kan bruges, når der skal afvikles prøver vores areal.

Jagthundekonsulent Ove Dam Hedegaard roste foreningen for tilblivelsen og for arbejdet med det nye flotte anlæg. Han understregede vigtigheden af de frivillige medlemmers indsats, der sikrer muligheden for dygtiggørelse af jægernes håndværk og aktiviteter på mange områder:

- Nu er muligheden for indlæring af de gravsøgende jagthunde i det nordlige Sjælland en realitet.

Der er gået et års tid fra de første planer blev lagt til anlægget stod færdigt, og projektet har kun været mulig med en stor indsats fra foreningens frivillige: ægteparret Amanda og Jens Sørensen, brødrene Tim og Jan Eriksen og Michael Munkholm har lagt mange, mange timer i det nye træningsanlæg.