Offentliggjort den: 27. juni 2024

Nye regler på våbenområdet fra 1. juli

Store dele af Bandepakke IV og regeringens forslag til ændring af våbenloven – ’Strammere greb om våben’ – træder i kraft 1. juli. I samme moment lancerer Det Kriminalpræventive Råd en våbenopbevaringskampagne sammen med de våbenbrugende organisationer.

Tekst: Morten Sinding-Jensen

Vi har skrevet om både stramning af knivloven og regeringens ”våbenpakke” nogle gange før, men nu træder de nye bestemmelser i kraft pr. 1. juli.

Jægerforbundet har mange gange oplyst jægerne om knivlovens bestemmelser, så man ikke risikerer bøder, hvis man uforvarende kommer til at medtage sin kniv i det offentlige rum uden anerkendelsesværdigt formål. Det kan f.eks. være et smut til bageren på vej hjem fra jagt, hvor man glemmer at lægge kniven af i bilen.

Den type forseelse bliver ifølge Justitsministeriet med stramningen af våbenloven takseret således:

”For så vidt angår besiddelse af knive og blankvåben, mv. på offentligt tilgængelige steder uden anerkendelsesværdigt formål fastsættes straffen i førstegangstilfælde som udgangspunkt til en bøde på 10.000 kr., når der ikke foreligger skærpende omstændigheder uanset typen af kniv eller blankvåben, mv.”

Markante stramninger

Lov nr. 654 af 11. juni 2024 om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning indeholder bl.a. disse hovedpunkter:

• Personer, der har begået grove lovovertrædelser eller er meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning, vil ikke kunne meddeles våbentilladelse mv. i et bestemt tidsrum fra domsafsigelsen eller fra beslutningen om tilhold, opholdsforbud eller bortvisning.
  • Politiet får mulighed for systematisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved ansøgninger om våbentilladelser mv., herunder i visse tilfælde at kunne give afslag som følge af ansøgerens helbredstilstand.
  • Berørte offentlige myndigheder får en særlig adgang til at indgive bekymringsindberetninger til politiet vedrørende personer med våbentilladelse mv.
  • Bødestraffen for bl.a. uforsvarlig opbevaring af våben skærpes, ligesom bødestraffen for ulovlig besiddelse af ammunition skærpes.

Se loven i sin helhed her. For så vidt angår de hævede bødestraffe, betyder det følgende for de danske våbenejere:

• Hvis lovlige våben ikke opbevares efter reglerne, vil straffen som minimum være en bøde på 10.000 kr.
  • Hvis en person eller en forening ikke længere er godkendt til at have våben, skal våbnet afhændes i løbet af fire uger. Straffen for ikke at overholde den regel skærpes, så der mindst idømmes en bøde på 10.000 kr.
  • Ulovlig besiddelse af ammunition til våben, som vedkommende har tilladelse til (f.eks. for store mængder), straffes med en bøde på mindst 1.400 kr.
  • Ulovlig besiddelse af ammunition, fordi vedkommende ikke har tilladelse til et våben, som ammunitionen kan bruges til, straffes med mindst en bøde på 3.000 kr.

Afventer konkret model

Punktet, der angår politiets mulighed for systematisk at indhente helbredsoplysninger hos ansøgere ved ansøgninger om våbentilladelser mv., herunder i visse tilfælde at kunne give afslag som følge af ansøgerens helbredstilstand, er endnu ikke på plads.

Jægerforbundet afventer sammen med de øvrige våbenbrugende organisationer som lovet en invitation fra Justitsministeriet til drøftelse af en konkret model som ovenfor beskrevet. Jægerforbundet er i udgangspunktet stærkt skeptisk over for en sådan model, som den foreløbig er beskrevet af regeringen.

Kampagne om våbenopbevaring

Som et led i regeringens stramning af våbenloven m.fl. gentager Det Kriminalpræventive Råd sammen med Danmarks Våbenhandlerforening, DGI Skydning, Skydesport Danmark og Danmarks Jægerforbund budskaberne om sikker våbenopbevaring.

Jægerforbundet tager naturligvis del i kampagnen, der kommer til at løbe fra 1. juli 2024 og fremefter. Det gør vi, fordi det er i vores og den samlede jægerskares interesse at love og bestemmelser for våbenopbevaring overholdes, og det er således helt i tråd med Danmarks Jægerforbunds motto om trygt og enkelt.

Våbenopbevaringskampagnen vil indeholde forskellige elementer, som f.eks. film, artikler, nyheder, Q&A, der vil blive bragt på forskellige platforme som magasiner, hjemmesider, SoMe, QR-koder mv., så budskaberne om sikker våbenopbevaring kommer så bredt ud som muligt.

Filmen, som er indsat herunder, er en gentagelse fra sidste kampagne, men absolut værd at se igen. Pt. arbejdes der på at tilføje kampagnen nye budskaber, som kan være nyttige at kende for såvel jægere som sportsskytter, men mere herom på den anden side af sommerferien.