Offentliggjort den: 23. oktober 2024

Nye DJ-ledere er klar til foreningslivet

Kunne du tænke dig at styrke dine kompetencer inden for ledelse af frivillige? DJ's lederuddannelser et gratis tilbud til alle medlemmer af Danmarks Jægerforbund, der kan se sig selv som potentiel frivillig leder, og forleden udklækkede et nyt hold.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Mikala Høj Laursen

Er du klar til at yde en frivillige indsats for jagten? Ser du værdi i at motivere andre frivillige til at yde en indsats? Vil du gerne medvirke til at sætte dagsordenen i vores jægerforbund? Vil du gerne uddanne dig inden for organisationsarbejde og ledelse af frivillige?

Hvis du kan svare 'ja' til bare ét af de spørgsmål, så har vi et godt tilbud til dig: DJ Lederuddannelsen!

Uddannelsen består af en række moduler, hvoraf nogle er obligatoriske (Grundmodul, Naturforvaltning og Ledelse af frivillige), mens man selv sammensætter yderligere fem moduler, alt efter interesse. Ét af modulerne, som har titlen "Dirigentens rolle," blev forleden afviklet i Vejen og med 23 veloplagte kursister fra hele landet - Roskilde, Skive, Odense og Grindsted var bare nogle af de byer, kursisterne kom fra.

For otte af kursisterne var det deres sidste modul i uddannelsen, og de havde således gennemført de tre obligatoriske moduler og fem valgfrie, hvoraf Dirigentens rolle var det sidste i rækken. Efter kurset kunne de otte således kalde sig for DJ-ledere og få overrakt diplomet, der beviser deres opkvalificering.

En opkvalificering, som naturligvis også kan give bonus i arbejdslivet. Det understreger Niels Søndergaard, chef for Vildforvaltning & interessevaretagelse i jægerforbundet. Han gør opmærksom på, at uddannelsen er for alle frivillige i forbundet, og at man ikke behøver at gennemføre alle moduler for at få glæde af den:

- Ønsker man af forskellige årsager ikke at tage den fulde uddannelse, så husk, at man sagtens kan tage de valgfrie moduler som det passer ind i den enkeltes hverdag. På den måde kan man tage de enkelte valgfri moduler uafhængigt at den overordnede lederuddannelse. Fra jægerforbundets side ønsker vi bare, at flest mulige af vores mange frivillige uddanner sig i det organisatoriske arbejde, uanset hvilken rolle, man udfylder. Den frivillige indsats er afgørende for forbundet, og den er krumtappen i vores arbejde for medlemmerne, understreger Niels Søndergaard.

Tillykke til de nye færdiguddannede DJ-ledere - og knæk & bræk derude!