Offentliggjort den: 12. september 2024

FM i jægersporting: Lovende ungdom

Igen i år var valget faldet på Lund Flugtskydningsforenings baner som omdrejningspunkt for forbundsmesterskabet i jægersporting. På banerne viste særligt de unge skytter i juniorrækken, at der er håb for fremtiden.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

September kan byde på lidt af hvert i vejrmæssig forstand. Derfor var arrangørerne af dette års FM i jægersporting glade for, at vejrguderne fra DMI havde lovet høje temperaturer og svag vind den 7. september, hvor mesterskabet skulle afvikles.
Prognoserne viste sig at holde stik. Solen skinnede fra morgenstunden og dagen igennem. Til tider var det endda lige til den varme side ifølge flere af skytterne, som måtte sikre sig at holde væskebalancen i orden. Vind var der heller ikke meget af, hvorfor duerne fløj nogenlunde ens fra de forskellige maskiner hen over dagen.

Desværre fik arrangørerne ikke en optimal start på mesterskabet, da en kastemaskine muligvis var blevet ramt af hagl under den første skydning på banen. Derfor skulle der arbejdes hurtigt for at få maskinen op at køre igen. Der blev i den anledning opsat en plade foran maskinen for at undgå flere problemer.

Selvom arbejdet blev udført hurtigt og effektivt skabte det forsinkelser dagen igennem. Heldigvis tog skytterne det i stiv arm, og det påvirkede tilsyneladende ikke resultaterne, som på dagens udfordrende baner var særdeles gode.

(Artiklen fortsætter under stemningsfilmen)

God tilslutning

Som afrunding på sidste års mesterskab udtrykte Per Lindegaard, at man fra flugtskydningsudvalgets side håbede på, at flere skytter ville vælge FM i jægersporting til i 2024. Den forhåbning blev indfriet, da 150 skytter deltog i år, og tilsyneladende stod flere på venteliste.

Der var desuden truffet beslutning om at indføre flere rækker i år, og dermed blev der udover konkurrencerne i senior-, dame- og juniorrækken også kæmpet om guld, sølv og bronze i oldboy-, veteran- og superveteran-rækken. Det resulterede i masser af spænding i løbet af dagen, og i oldboy-rækken skulle der omskydning til for at afgøre guld, sølv og bronze, mens der i veteran-rækken skulle kæmpes om bronze i omskydningen.

To store bedrifter

Med ærlighed kommer man som bekendt længst. Det er tilsyneladende et ordsprog, som juniorskytten Mathias Kølbæk har taget til sig. Efter han var blevet noteret for at have ramt alle 25 duer på den ene af dagens fire baner, henvendte han sig selv ved dommerbordet for at gøre opmærksom på, at der var sket en fejl. Han havde nemlig efter eget udsagn misset en due, og dermed skulle han noteres for 24 fuldtræffere. Det må betegnes som true sportsmanship, og det vakte beundring ved dommerbordet.

En af dagens andre store bedrifter opstod, da juniorskytten Mikkel Løcke fra Holstebro Strandjagtforening gik de tre første baner uden at misse en eneste due. Dermed havde han inden dagens sidste bane ramt 75 af 75 mulige. Det må siges at være imponerende.

Desværre skete der det, som ofte sker, når presset stiger og nerverne spiller ind. Mikkel missede tre duer ud af de 25 på den sidste bane, og dermed endte han med en samlet score på 97/100. Det var stadig nok til at vinde juniorrækken, og dette resultat tangerede sågar dagens bedste resultat i senior-rækken. Om det spillede ind, at Jægers udsendte troppede op med kameraet for at forevige den nervepirrende sidste skydning, må stå hen i det uvisse. Det er dog svært at komme udenom ”mediernes” bevågenhed, når man er i færd med at levere en sensationel sportspræstation.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Højt niveau

Som bekendt tog Mikkel Løcke sig af guldet i juniorrækken med resultatet 97/100. Han blev efterfulgt af Frederik Achton-Lyng fra Hedehusene Fløng Jagtforening og Christian Tambour fra Skovbo Jagtforening, som blev noteret for henholdsvis 95/100 og 94/100. I juniorernes holdkonkurrence løb Hedehusene Fløng Jagtforening med sejren i ret suveræn stil. De tre mand på holdet fik ramt på 275 ud af 300 mulige duer. Det var 19 duer mere end Lund Jagtforening på andenpladsen.

Hos damerne gik guldet til Marie-Louise Achton-Lyng med imponerende 92/100. Det var seks og syv point mere end Janne Poulsen og Jane Heikendorf på anden- og tredjepladsen. Også i denne holdkonkurrence kunne Hedehusene Fløng Jagtforening glæde sig over guldet.

I senior-rækken skulle der ikke omskydning til for en gangs skyld, da Jacob Iversen fra Lund Jagtforening fik hængt guldet om halsen for en serie på 97/100. Mikkel Pedersen ligeledes fra Lund Jagtforening skød 96/100 og Simon Kristensen fra Nordvesthimmerlands Jagtforening endte med 94/100. Lund Jagtforening tog sig af både guld og bronze i holdkonkurrencen, mens Nordvesthimmerlands Jagtforening blev tildelt sølv.

I den nye oldboys-række var der dømt hård kamp om podiepladserne, da tre skytter havde formået at skyde 96/100. Dermed skulle medaljerne fordeles via en afsluttende omskydning. Her løb Henrik Hansen fra Lund Jagtforening med guldet, da han kun missede en enkelt due i omskydningen. Kurt Koed fra Hedehusene Fløng Jagtforening fik sølv, og Henrik Pedersen fra Lund Jagtforening fik bronze. Holdkonkurrencen blev vundet af Lund Jagtforening.

I veteran-rækken var guld og sølv på plads efter den ordinære skydning. Morten Mølgård fra Lund Jagtforening skulle øverst på podiet, mens Bent Aldahl fra Støvring Jagtforening kunne se frem til en sølvmedalje. Bronzen blev derimod afgjort i en tæt omskydning, hvor Steen Hansen fra Hedehusene Fløng Jagtforening løb med sejren. Støvring Jagtforenings veteraner kunne rejse hjem med guldet om halsen i holdkonkurrencen.

Sidst men ikke mindst konkurrerede de ældste herrer i superveteran-rækken, og her skød Bent Winther fra Strandager Jagtforening sig til guldet. Han var dog tæt forfulgt af Johannes Rode fra Lund Jagtforening, som blot var en enkelt fuldtræffer bag vinderen. Jan Ovesen fra Hedehusene Fløng Jagtforening tog sig af bronzemedaljen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Der skal være plads til bredden

Det giver måske sig selv, at mange deltog i forbundsmesterskabet for at nå helt til tops på podiet, men heldigvis var der også plads til alle de skytter, som bare gerne ville dygtiggøre sig og have en sjov dag på banerne.

Ved et mesterskab som dette, er hjælpen heldigvis ikke langt væk, hvis man er ny i gamet og ikke lige kan knække koden til en bestemt type af duer, har svært ved at finde ind i den rette bane eller noget helt tredje.

- Det er vigtigt for os, at vi sikrer, at bredden kommer med, og det er der faktisk plads til ved sådan en skydning som den her. Det har været fantastisk at se, hvordan I har hjulpet de nye og de unge skytter, og det må man godt ved disse skydninger. Det er faktisk en del af det at blive en bedre jæger og en bedre flugtskytte. Så tak for det, lød det afslutningsvis fra hovedbestyrelsesmedlem Marie-Louise Achton-Lyng, da hun på vegne af jægerforbundet takkede for en god dag i jægersportingens tegn.

Vinderfotos