Offentliggjort den: 06. september 2024

Lokal reguleringsgruppe runder mårhund nr. 1.000

Mårhundegruppen Varde Vest samlede alle deres reguleringsjægere og særligt indbudte gæster til en gratis omgang hotdogs. Anledningen var, at gruppen nu havde rundet mårhund nummer 1.000.

Tekst: Hans Kristensen
Foto: Mårhundegruppen Varde Vest

Et halvt hundrede aktive reguleringsjægere og særligt indbudte gæster var med, da Mårhundegruppen Varde Vest i denne uge fejrede en helt særlig begivenhed: Man havde nået mårhund nummer 1.000 i gruppens udbyttestatistik.

Det skulle fejres med en præmie til den jæger, der havde leveret jubilæumsmårhunden. Samtidig var det sikret, at ingen skulle gå sultne derfra. Mårhundegruppen har den lokale pølsemand Claus Okholm som en af flere sponsorer, så der var naturligvis gratis hotdogs hele vejen rundt til de fremmødte.

En mårhund hver anden dag

Aage V. Jensens Fonde og Varde Kommune støtter også mårhundegruppen. Vardes borgmester, Mads Sørensen, deltog i fejringen og udtrykte efterfølgende sin anerkendelse over de lokale jægeres store indsats i kampen mod mårhunden.

- Vi har fra byrådet bakket op med lidt lokal økonomi, men det er det frivillige arbejde i et tæt fællesskab, dygtighed og faglighed, som er grunden til at der i dag er reduceret betragtelig i bestanden, konkluderer borgmesteren.

Miljøministeriets ansvarlige for reguleringsarbejdet, specialkonsulent Mariann Chriell, var også til stede og udtrykte i sin tale til de fremmødte en tilsvarende glæde over det effektive arbejde, der ydes af reguleringsjægere i Varde og andre steder, og som har resulteret i, at mårhundebestanden siden 2020 er gået tilbage efter en årrække med kraftig vækst i antal og udbredelsesområde.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den vigtige indsats

- Vi har været 2.000 dage om at nå de 1.000 mårhunde. Det svarer til, at vi har nedlagt en mårhund hver anden dag i hele perioden i den vestlige del af Varde kommune. Det synes jeg godt at vi kan være bekendt, lyder det i den anledning fra Jes Kristensen, der er tovholder i den aktive gruppe.

Han glæder sig over, at de 153 mårhunde, der blev nedlagt i gruppens område i 2023 blev leveret af over 20 forskellige jægere. Det viser, at der er mange, der er aktive i indsatsen.

Men Jes Kristensen er også meget bevidst om, at det kan blive sværere at opretholde jægernes motivation, når der bliver længere mellem mårhundene og at der derfor skal være fokus på at pleje fællesskabet i gruppen for at opretholde aktivitetsniveauet.

Netop her var det runde tal i udbyttestatistikken en oplagt lejlighed til at samle tropperne.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Dampen holdes oppe

Fra Danmarks Jægerforbunds hovedbestyrelse kom Lars Jensen, der har reguleringsindsatsen som et af sine særlige ansvarsområder. Han nød det store engagement, som han mødte hos dagens deltagere.

- De får virkelig gjort noget ved det, det er dejligt at se. Derfor er det også vigtigt, at deres indsats bliver anerkendt. Et arrangement som dette er noget af det, der holder dampen oppe og styrker sammenholdet i mårhundegrupperne. Det skal vi fra forbundets side understøtte bedst muligt, siger han.

For Jes Kristensen er det også vigtigt at bruge anledningen til et skulderklap til de frivillige jægere:

- Den skal have hele armen ved sådan en lejlighed. Vi skal finde på noget unikt, der holder jægerne samlet og får alle til at yde en indsats, fortæller han.

Præmien for mårhund nr. 1.000 måtte i øvrigt deles mellem to reguleringsjægere, der hver især havde indmeldt en nedlagt mårhund fra samme aften. De to skud var faldet med så kort interval, at det reelt ikke kunne afgøres, hvem der skød først.