Offentliggjort den: 10. september 2024

Lækker vildtmad til alle

Food Festivalen er Danmarks største madfestival, så selvfølgelig var jægerne i kreds 3 med til den årlige begivenhed ved Tangkrogen i Aarhus den 6. - 8. september 2024 for at promovere både jagten og dens fysiske resultater – vildtet og dermed vildtmaden.

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Sammen med Karpenhøj Naturcenter var over 80 medlemmer af forskellige jagtforeninger i kredsen repræsenteret over tre dage i den første weekend af september 2024 – flere med deres medhjælpende hustruer. Det var bagende varmt alle tre dage, så sveden sprang af de hårdtarbejdende deltagere, der konstant var i gang med at forlægge kronvildt, dåvildt og sikavildt, rengøre og snitte grønsager, tilberede både bålmad, grillmad og gryderetter og selvfølgelig servere for de gæster, der kom forbi kredsens stand.

I år var der hele otte stykker klovvildt fra Frijsenborg, Rye Nørskov og fra Djursland, og der var rigeligt af det. Belært af sidste års erfaringer skal der bare være kød nok. Med to ”køkkener” i gang, nemlig både Karpenhøjs ansattes og kredsens frivillige jægeres under ledelse af jægerrådsformand i Aarhus, Ole Lyngdrup Madsen, var der allerede fra morgenstunden godt gang i forberedelserne til det store rykind.

(Artiklen fortsætter under filmen)

Omkring frokost var der en op til 40 meter lang kø af folk, der bare ville smage de lækre fremtryllede retter. Udspurgt om smagsprøverne faldt i god jord, kan lokalredaktøren med hånden på hjertet sige, at det gjorde de. Flere udtrykte stor tilfredshed med både smag og konsistens, og enkelte spurgte, hvor man kunne købe ”den slags kød”. I alt blev der, skønner jægerrådsformanden, udleveret i omegnen af 8000 smagsprøver i små miljøvenlige bambusbakker.

Ved en særlig stand for børn blev der forlagt en sika under stor bevågenhed. De besøgende fik god information over højtalerne ved begge stande om vildtarterne, deres biologi, deres jagttider, og de bedste råd om, hvordan man håndterer det nedlagte vildt, så det netop ender med at blive lækkert at servere på middagsbordet.

Selve jægerforbundets/kredsens stand var spændende og indbydende. I et flot galgestativ hang dyrene, der skulle forlægges, der var gode, stabile arbejdsborde og serveringsborde, så folk, der stod i kø, kunne se, længe før de kunne smage, og så duftede der af vildtmad langt udenfor standens område, hvilket helt sikkert lokkede mange mennesker til – ikke mindst unge og familier med børn. Jagthornsblæsere spillede med korte mellemrum flotte signaler, og der er ingen tvivl om, at netop hornmusikken og de velklædte blæsere tiltrækker mange til standen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Alle på standen, der havde tid, bidrog med svar på de mange spørgsmål, som gæsterne stillede – og det var ikke så få. Heldigvis var der også brochurer til dem, der havde lyst til at fordybe sig yderligere i jagten og dens velsmagende udbytte.

Et sådant arrangement kræver en meget stor forberedelse, og Ole Lyngdrup Madsen lægger da heller ikke skjul på, at det er en stor opgave for kredsen. Der skal skaffes vildt, organiseres opstilling og nedtagning af standen, der skal lægges vagtplaner, og så må der bare ikke mangle hverken små bambustallerkner, bestik eller andet, når smagsprøverne først flyver over bordet. Efter hver Food Festival evalueres der på indsatsen og succesen, og skal noget gøres anderledes, bliver det ændret til det efterfølgende år.

Ole takker alle i kredsen, der har bidraget med stort og småt, for deres indsats. Uden økonomisk støtte fra DJ og uden sammenholdet i kredsen var det umuligt at gennemføre sådan et arrangement. Kredsens deltagelse i Food Festivalen bidrager helt sikkert til at vise borgerne i Aarhus og alle udefrakommende gæster, at jagten har sin berettigelse, ikke mindst fordi kødet fra det vildt, jægerne nedlægger, er både økologisk, magert, sundt og velsmagende.