Offentliggjort den: 18. juni 2024

Jagtforening rensede 7,5 kilometer badestrand

32 voksne jægere og 18 børn trodsede i lørdags vejrliget og bevæbnede sig med skraldeposer og affaldsopsamlere med gribetænger. Denne dag stod der nemlig strandrensning på programmet - og mens jagtforeningen fik 10.000 kroner af kommunen for ulejligheden, tjente hvert barn en hundredkroneseddel i lommepenge.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Som et led i Syddjurs kommunes bæredygtighedsstrategi har det lokale foreningsliv i flere år kunnet ansøge om at få andel i puljemidler mod at stå for oprydning og rensning af udvalgte strandstrækninger. Syddjurs Kommune har en 137 kilometer lang kystlinje, der udnyttes til rekreative formål af kommunens borgere og mange turister, og der er derfor et naturligt fokus på, at også strandene ser ordentlige og indbydende ud op imod turistsæsonen.

Samtidig er der vel ikke mindst et fornuftigt dannelseselement i tiltaget.

Sådan var det i hvert fald da den syddjurske Elsegaarde jagtforening i weekenden formåede at samle 32 voksne og 18 børn til en dag i blæsevejr og regn. I dagens anledning var haglbøsserne dog skiftet ud med affaldsopsamlere og sække, mens foreningens medlemmer fordelte sig over en i alt 7,5 kilometer lang kyststrækning.

(Artiklen fortsætter under billedet)

I løbet af en par effektive timer rensede den flittige blanding af jægere, børn og børnebørn med fælles indsats hele stykket - fra strandkanten og op til hybenkrattet ved grusvejen - for alle former for menneskelige efterladenskaber. Dagens anstrengelser resulterede ikke blot i nogle sække med affald - mindre end normalt, faktisk - men ikke mindst i 10.000 kroner fra kommunens puljemidler til foreningens fælleskasse.

- Det er jo en god idé på flere måder. Dels gør vi en god gerning, samtidig med at vi også lærer de yngste generationer noget om vigtigheden af at man ikke skal kaste affald i naturen. Dels tjener vi også nogle penge til foreningen, så vi kan lave flere arrangementer, forklarer jagtforeningsformand Jørgen Brøgger om dagens initiativ.

Som en særlig tak havde jagtforeningen desuden valgt at udbetale 100 kroner til alle børn og unge under atten år, som deltog. Let og hurtigt tjente lommepenge i en god sags tjeneste. Netop sådan så også de to søskende Frej og Aya Jensen-Vrou på det, da de - sammen med deres far - valgte at stå tidligt op på en lørdag morgen og iklæde sig regntøj og gummistøvler.

- Det var en hyggelig formiddag, selvom det blæste en del og begyndte at regne til sidst. Og så gjorde vi jo samtidig en god gerning for naturen, sagde 12-årige Aya efterfølgende, hvor jagtforeningen var vært med en sodavand og grillpølser over bål.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Som en ikke helt ligegyldig tilføjelse bør her nævnes, at hverken Aya eller hendes storebror fandt én eneste patron eller haglskål. I deres affaldssæk lå først og fremmest delvist nedbrudte stumper af plastikposer og fiskenet, forskellige ting og sager i hårdt plastik, som hen over vinterhalvåret vel var skyllet op på stranden, samt lidt kapsler, slikpapir og lignende.

Trods det medbragte regntøj holdt det dog nogenlunde tørt hen over formiddagen. Det efterfølgende bål på den nærliggende shelterplads måtte dog tændes under en pavillon, idet regnen for alvor begyndte at sile, netop som de 7,5 kilometer var afsøgt og renset.

Det er anden gang at Elsegaarde jagtforening har fået tildelt nogle kilometer kystlinje til strandrensning. Sidste gang var i 2019, og dengang var der betydeligt mere affald at finde i sandet end i år. Men uanset hvad, så var det en god fornemmelse både at gøre en god gerning og at tjene pengene ind til foreningen og på denne måde vise, at også - og måske sågar ikke mindst - jægerne kærer sig om naturen.