Offentliggjort den: 02. oktober 2024

Jagten har fået ny minister

Omrokeringer i regeringens ministerier betyder, at den nye minister for Grøn Trepart, Jeppe Bruus, fremover kan kalde sig for jagtens minister. Danmarks Jægerforbunds formand ønsker den nye minister tillykke og ser frem til et godt samarbejde til fordel for vildtet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

For jagten og jægerne har der traditionelt været tre ministre, som har særlig stor betydning – justitsministeren, fødevareministeren og miljøministeren. Hvor sidstnævnte hidtil har kunnet smykke sig med titel af jagtens minister, har den seneste tids omrokeringer i regeringen dog ændret på dette.

Siden SVM-regeringen så dagens lys i 2022, har det været miljøminister Magnus Heunicke, som bar titlen. Men da det nye Ministerie for Grøn Trepart så dagens lys ultimo september i år, blev store dele af Miljøstyrelsens enhed Arter & Naturbeskyttelse - herunder jagt- og vildtforvaltningsområdet - lagt over i den nyoprettede Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø. Den nye styrelse er en fusion mellem Landbrugsstyrelsen og dele af Miljøstyrelsen, og hører nu under Ministeriet for Grøn Trepart med Jeppe Bruus i spidsen.

- Med den grønne trepart vil vi tegne et nyt grønt Danmarkskort, hvor vi omdanner mere end 15 procent af vores landbrugsareal til skov og natur. Det er en kæmpe opgave, som kræver, at vi samler relevante kompetencer og kræfter under ét ministerium. Normalt kan en større ressortomlægning tage lang tid. Jeg er derfor glad for, at omlægningen er faldet på plads så relativt hurtigt, så vi kan komme i gang med arbejdet, siger Jeppe Bruus i en pressemeddelelse.

Helt konkret betyder udnævnelsen, at stafetten som jagtens minister nu er gået fra Heunicke til Bruus, og for første gang siden 1896 er der hverken tale om en landbrugs-, fødevare eller miljøminister. Men ifølge Danmarks Jægerforbunds formand, Claus Lind Christensen, giver det faktisk meget god mening at flytte jagtens interesser over i det nye ministerie for Den Grønne Trepart:

- Det er jo et ministerium, der mere end noget andet skal arbejde for en styrkelse af den danske natur. Og det er selvfølgelig et kerneområde for os, og der venter en stor, spændende og nødvendig opgave. Jeg ser frem til samarbejdet, og glæder mig i særdeleshed over koblingen mellem jagtens minister og Treparten, som jo netop kommer til at skabe flere levesteder for vildtet, siger Claus Lind Christensen.