Offentliggjort den: 11. juni 2024

Jægerforbundet på Folkemødet 2024

Danmarks Jægerforbund er aktivt til stede på årets Folkemøde på Bornholm, som afholdes i dagene 13-15 juni. Udover at stå for to aktuelle debatter, så deltager vi i yderligere en og står med vildt og grill ved Friluftsrådets grønne scene.

Tekst: Carsten Riis Høeg
Foto: Pelle Rink

Årets Folkemøde på Bornholm er lige på trapperne, og Danmarks Jægerforbund er igen i år stærkt repræsenteret. Torsdag den 13. juni kl. 14.00-15.00 har vi arrangeret en yderst interessant debat om, hvordan naturen kan bidrage til den mentale sundhed og bl.a. bruges i behandlingen af stress. Debatten udspringer af projektet Naturlig Ressource, som jægerforbundet siden 2021 har kørt i samarbejde med Syddjurs Kommune og med imponerende resultater.

Deltagerne i denne debat er:

• Jakob Ellemann-Jensen, fhv. formand for Venstre og aktiv jæger
  • Hother Hennings, naturvejleder og en af initiativtagerne til Naturlig Ressource
  • Anders Blæsbjerg Baun, direktør for Sundhed og Dannelse, Syddjurs Kommune

I den mere jagtrelaterede afdeling står DJ også for en debat om, hvorvidt vi har glemt havfuglenes trivsel i debatten om havets ve og vel. Det er en kendsgerning, at bestandene af de jagtbare arter af både trækfugle og ynglende havfugle er gået kraftigt tilbage, som følge af fødekædernes sammenbrud i havet. Debatten, der finder sted på Grøn Scene fredag den 14. juni kl. 15.00-16.00, skal øge opmærksomheden omkring, at et ødelagt havmiljø også har store konsekvenser for fuglene, der lever i og af havet.

Deltagerne i denne debat er:

• Jakob Bergmann Nielsen, chefkonsulent i Danmarks Jægerforbund
  • Morten Frederiksen, professor ved Aarhus Universitet
  • Liselotte Hohwy Stokholm, direktør i Tænketanken Hav

Derudover deltager jægerforbundets jagtfaglige chef, Niels Søndergaard, i en debat med titlen ”Hvem holder øje med naturen”, som finder sted på Grøn Scene fredag den 14. juni kl. 14.00-15.00.

Igen i år får vi stor og uvurderlig hjælp fra lokale frivillige jægere fra kreds 8 på Folkemødet. Uden deres indsats ville det ikke være muligt for Danmarks Jægerforbund at være så tydeligt til stede på mødet. Igen i år står kreds 8 for at grille vildt – råvildt og rågebryster – ved Grøn scene, hvor der vil være mulighed for en jagtsnak og smagsprøver fredag og lørdag kl. 14.00-15.00.

Vi ses på Folkemødet!