Offentliggjort den: 02. september 2024

Husk at veje dine ænder og edderfugle

Danmarks Jægerforbund opfordrer alle til at veje deres nedlagte svømmeænder og edderfugle og registrere deres vægt. Det giver vigtig viden, der kan bruges til at vurdere hvordan de forskellige bestande klarer sig og sikrer jagttid.

Indsamling af vægtdata på en række ænder er en vigtig del af Danmarks Jægerforbunds indsats for bestandsovervågning. De danske jægere har en lang historik med leverer vigtige data. Det er vildudbyttestatistikken et eksempel på. Den lange tradition med at levere data giver et solidt vidensgrundlag, og muligheden for at vurdere jagtens bæredygtighed på et sagligt grundlag.

Men der er brug for supplerende data for at gøre vidensgrundlaget endnu bedre. Især for trækvildtet er der et behov for at indsamle yderligere viden om bestandene. Formålet er at få et indblik i fuglenes kondition i løbet af jagtsæsonen. Derfor er det så vigtigt at flest muligt hjælper til.

Vi har oprettet en side, dedikeret til vægtdata, hvor du kan læse meget mere om hvordan vejningen foregår i praksis. Det er også der, du finder linket til det sted, hvor du skal registre dine vægtdata. Desuden har vi lavet en lille instruktionsfilm, så det burde være lige til at gå til.