Offentliggjort den: 18. juli 2024

Havets problemer skal først og fremmest løses på land

Iltsvind, fedtemøg, døde krabber i lange baner og undervandsoptagelser af død havbund skræmmer de fleste.

Tekst: Sabina Rohde
Foto: Greenpeace

Det er næppe gået nogens næse forbi, at vi står overfor at skulle løse en stor opgave i havet. Men nøglen til at løse havets problemer skal først og fremmest findes på land. Det står lysende klart, at vi må og skal reducere i vores udledningen af næringsstoffer til vandmiljøet, hvis de kystnære farvande skal kunne genoprettes.

Hvilke handlinger skal sikre det?

Der er flere måder, hvorpå udledningen kan reduceres. Den første og mest oplagte mulighed er, at standse med at have landbrugsaktivitet på de arealer, der dårligst omsætter den næring, der anvendes i driften af jordene. Det er ren brandmandslov – at standse ulykken, i dette tilfælde ved at stoppe udledningen. Hvis vi skal nå i mål med indsatsen, vil der i fremtiden være områder, hvor der i dag bliver drevet et aktivt landbrug, som ikke kan lade sig gøre i fremtiden. Det er en konsekvens, hvis vi vil redde havet.

Ophør af landbrugsdrift kan ske på flere måder, f.eks. ved braklægning, skovrejsning eller i vådområdeprojekter. Der kan også arbejdes metoder på selve markfladen, og vi kommer med stor sandsynlighed til at skulle bruge alle de værktøjer, der er til rådighed for at nå i mål. Det kommer til at koste samfundet noget, om det er i form af opkøb af jord, CO2 afgifter eller ændrede dyrkningsformer.

En del af finansieringen skal findes i den havnaturfond, som regeringen fik igennem i foråret 2024. Her afsættes 500 millioner kroner til havet.

Jægerforbundet er medlem af Tænketanken Hav, der arbejder målrettet for at sikre at pengene i fonden bruges bedst muligt, så vi får mest vandmiljø for pengene.

Godt nyt for vildtet

For vildtet og jægerne kan den forandring der skal ske i arealanvendelsen på land blive en gevinst. Genetablering af strandenge, vådområder og ådale er lig med genetablering af levesteder for vildtet. Derfor opfordrer vi også vores jægere til at opsøge det lokale samarbejde i projekter og være nysgerrige på de muligheder, som projekterne kaster af sig, når det kommer til at øge naturindholdet i landskabet som følge af udtagning af landbrugsjord.

Interesseret i mere viden? Så hør denne podcast: