Offentliggjort den: 05. september 2024

Gribskov Jagtforening prioriterer oprydning højt

En nedgravet container til affald, masser af frivillige kræfter og effektive oprydningsmaskiner er opskriften på en forbilledlig skydebane, som ikke skæmmer naturen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Lucas Absalon

I en tid med stigende fokus på forurening i naturen, er skydebanerne særligt udsatte, og Danmarks Jægerforbund arbejder på at alle skydebaner kan rydde op i henhold til deres miljøgodkendelse. Masser af skydebaner har udviklet nye ideer og valgt at prioritere oprydningen højt, og i den forbindelse har jægerforbundets miljøkonsulent været rundt omkring i landet for at indsamle gode eksempler til inspiration.

Ét af de gode eksempler finder vi hos Gribskov Jagtforening på Nordsjælland. Her har man tænkt ud af boksen og har valgt at gøre en ekstra indsats for at holde deres arealer pæne og nydelige. Også for udenforstående.

Ekstra fokus på oprydning

Svend Hansen fra Gribskov Jagtforening forklarer, at foreningen vægter miljøet og oprydning på sine skydebane højt, og at man har investeret omkring 120.000 på maskiner plus en masse frivillig arbejdskraft på at få det hele til at fungere.

Som noget nyt har man fået nedgravet en container, hvor de frivillige kan aflæsse deres opsamlede lerdueskår og haglskåle. Tidligere har de tømt deres oprydningsmaskine på græsset og derfra skovlet affaldet op på en presenning. En metode, som mange skydebaner gør brug af. Udfordringen er, at det kan være en stor opgave ene mand af tage sig af.

Den nye metode med den nedgravede container gør det overskueligt at håndtere for bare en enkelt eller få personer.

(Artiklen fortsætter under filmen)

Kan se voldsomt ud

- Vi har valgt at prioritere oprydningen for at vise, at vi prøver på at være miljørigtige, og vi har arbejdet i mange år på hele tiden at forbedre vores oprydning og tilpasse vores maskiner, forklarer Svend Hansen.

For i den almindelige borger og ikke-jæger – og da også i mange jægeres – øjne kan det se voldsomt ud, hvis et naturskønt område er dækket af orange lag af knuste lerduer, og hvor der ligger plastikhaglskåle spredt ud over det hele. Det er derfor vigtigt, at skydebanerne rydder op og er bevidste om de valg, de træffer i forhold til lerduer, haglskåle, oprydning og bortskaffelse af affaldet.

Desuden har mange skydebaner allerede en forpligtelse til oprydning og bortskaffelse af affald, idet det sort på hvidt fremgår af deres miljøgodkendelse.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Tid til oprydning på flugtskydebanen?

Hvis det er ved at været tid for din skydebane at få ryddet op, så inviter vores miljøkonsulent, Lucas Absalon, med ud til oprydningen. Danmarks Jægerforbund er nemlig ved at kortlægge hvilke oprydningsmetoder der bliver brugt rundt omkring på skydebanerne. Kortlægningen skal bruges til at dele viden og erfaringer med andre skydebaner - bl.a. via jægerforbundets hjemmeside - så endnu flere kan få glæde af de forskellige metoder, der anvendes.

Undervejs vil miljøkonsulenten tage lidt billeder, primært af skydebanen og oprydningsmetoden, samt fortage et kort interview i forbindelse med besøget. Mon ikke han også har et par gode råd og ideer, som I måske kan nyde godt af?

- Det kræver ressourcer at vedligeholde en skydebane, både økonomisk og tid, og med det øgede fokus på miljøet, vil omkostningerne til drift og pleje også stige. Disse udgifter vil typisk blive overført til dem, der bruger banen, understreger Lucas Absalon.

Danmarks Jægerforbund arbejder for at alle skydebaner rydder op i henhold til deres miljøgodkendelse og understøtter brugen af de bedst tilgængelige metoder. I kan kontakte Lucas Absalon på mail lua@jaegerne.dk eller på mobil 26 79 55 64.