Offentliggjort den: 21. maj 2024

Friluftsliv skal styrke unges trivsel

Nyt projekt under Friluftsrådet skal hjælpe unge med at komme i gang med et aktivt friluftsliv i deres lokalområde. DJ er med i projektet, og skal koble jagtinteresserede unge med lokale jagtforeninger.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Efterskolen Flyvesandet

Unges trivsel kan styrkes med et sundt og aktivt friluftsliv. Derfor vil Friluftsrådets nye projekt, Ungefællesskaber i friluftslivet, bygge bro fra efterskoler, ungdomsskoler og klubber til lokale friluftsforeninger - for eksempel jagtforeninger, som f.eks. kan tage imod unge jagtinteresserede nyjægere eller afholde diverse aktiviteter og jagtrelevante arrangementer for de unge.

Det nye initiativ handler nemlig om at introducere unge for mulighederne i foreninger i deres nærområde. Mange unge finder nemlig aldrig vej til friluftsforeninger, mens andre falder fra foreningsfællesskaber, når de starter på en ungdomsuddannelse.

De unge skal opdage jagtforeningerne

Ungefællesskaber i friluftslivet lanceres som sagt af Friluftsrådet i samarbejde med Efterskoleforeningen, Ungdomsskoleforeningen og Ungdomsringen samt en række friluftsforeninger, heriblandt Danmarks Jægerforbund.

- Vores rolle i projektet bliver i høj grad at åbne de unges øjne for jagtforeningerne og de muligheder, de tilbyder. Enten ved helt konkret at skabe kontakten mellem den unge og en oplagt jagtforening i nærheden, eller f.eks. ved at tage initiativ til, at en lokal jagtforening kan komme ud på en efterskole og fortæller om jægerlivet, aktiv naturforvaltning og hvad det vil sige at gå på jagt, forklarer jægerforbundets direktør Karen Friis.

Karen Friis sidder i projektets følgegruppe, og er man som jagtforening allerede nu interesseret i at blive noteret som én af dem, der gerne tager godt imod unge, skal de ikke tøve med at kontakte hende på mail kfr@jaegerne.dk. Det er Friluftsrådets håb, at man over de kommende tre år lykkes med at introducere mindst 150 unge til friluftslivet i Danmark, samtidig med at man opbygger varige netværk og samarbejder mellem lokale foreninger og efterskoler, ungdomsskoler og klubber.

Efterskoleelev: Større glæde og mere ro

At friluftsliv er balsam for sjælen, er ingen hemmelighed. Det er bare sådan, at mens nogle af os er opvokset med lejrbål og skov, ja, så er andre bare knapt så heldige. Derfor er det godt at få hjælp til at komme i gang. Tag f.eks. Valdemar fra Østerbro i København. Han går i øjeblikket på Efterskolen Flyvesandets outdoorlinje på Fyn, og har i løbet af sin efterskoletid oplevet, hvordan mødet med naturen har gjort ham mere glad, mere afbalanceret og har givet ham mere ro.

Og så har han fået øjnene op for jagtens forunderlige verden:

- Jeg kan sindssygt godt lide at være ude, sove ude og lave bål. På efterskolen er jeg begyndt at dyrke jagt. Det gælder om at prøve sig selv af i naturen. Men det allervigtigste er fællesskabet. Jeg vil helt klart anbefale alle at komme ud. Jo mere, jo bedre, og helst sammen med andre. Det giver rigtig god mening, at lade flere få øjnene op for, at ophold i naturen kan noget helt særligt, specielt hvis man er ude sammen med andre, lyder det fra Valdemar.

Projektet Ungefællesskaber i friluftslivet er støttet af Spar Nord Fonden og løber frem til udgangen af 2026. Friluftsrådet er paraplyorganisation for friluftslivet, som varetager det samlede friluftslivs interesser, og som bl.a. har et sæde i Vildtforvaltningsrådet. Der er tale om en selvstændig, ikke-statslig paraplyorganisation, som samler mere end 80 organisationer - heriblandt Danmarks Jægerforbund.