Offentliggjort den: 10. oktober 2024

Foreløbig status på bestandsovervågning af trækvildt

Tekst: Zacharias Jacobsen

Med indgangen til oktober er jagtsæsonen for alvor i gang. For Danmarks Jægerforbund er der et helt klar fokus på bestandsovervågning. I løbet af jagtsæsonen er det vigtigt at få indsamlet viden om det nedlagte trækvildt. Der er brug for viden om sammensætningen af bestanden og fuglenes kondition. Til at undersøge det er der to projekter der er særligt vigtige for alle trækvildtjægere – vingeundersøgelsen og indsamling af vægtdata for svømmeænder og edderfugl.

Du kan læse mere om indsamlingerne her:

Hermed er der en lille status på hvordan det er gået med at indsamle vægtdata i september måned. En foreløbig status fra 1. til 30. september viser at der er lavet 74 individuelle registreringer af i alt 325 nedlagte svømmeænder via DJ’s platform til registrering af vægtdata for svømmeænder og edderfugl. Dertil kommer der desuden også et antal registreringer via jagtjournalen i DJ’s app, dermed er der i alt indsamlet vægt for 368 svømmeænder. De nedlagte svømmeænder fordeler sig som det fremgår af diagrammet. I september 2024 er der primært blevet registreret vægtdata for krikand efterfulgt af grå- og pibeand. For at kunne bruge data til at sige noget kvalificeret om konditionen så er det vigtigt at der er indsamles tilstrækkelig med data, derfor er vurderingen at der minimum skal indsamles vægtdata for ca. 200 fugle pr. art pr. måned.

Fordelingen af registreringerne på tværs af landet, viser at der en relativ stor forskel fra kommune til kommune. Det gælder både ift. antal registreringer og om en kommune overhovedet er repræsenteret.

Thisted, Ringkøbing-Skjern og Vordingborg Kommune er de kommuner hvor der er lavet flest registreringer, alle med 9 hver i september. Herefter følger kommunerne Esbjerg og Slagelse med 5 registreringer hver. Der er lavet registreringer i 23 forskellige kommuner fordelt på Jylland, Fyn, Sjælland og flere af de danske øer. Registrering af vægt sker derfor bredt udover Danmark, men der er stadig et håb og ønske om at flere jægere støtter op, så der kommer flere kommuner med i statistikken og der sikres et solidt datagrundlag.

Den 1. oktober starter jagten på edderfugl uden for fuglebeskyttelsesområder hvor edderfugl er på udpegningsgrundlaget. Danmarks Jægerforbund har indsamlet vægt på edderfugl siden januar 2021. Som det ses i tabellen, er der indsamlet mest data om vægt i 2021. I de to efterfølgende sæsoner har det været nogenlunde stabilt omkring 500 edderfugle. I sidste sæson er tallet dog det laveste, siden der blev startet på at indsamle vægtdata for edderfugl. Dermed er der en klar opfordring til også at registrere vægtdata, hvis man nedlægger edderfugle.

Sæson Total edderfugl
2020/2021 (kun januar) 729
2021/2022 486
2022/2023 510