Offentliggjort den: 03. september 2024

FM i udvidet apportering 2024: En nervøs sejr

Da Danmarks bedste jagthunde mødtes til forbundsmesterskab i Sønderjylland, var det ikke alt, der gik som forventet – men sådan plejer det nu at være, når man har med rigtige jagthunde at gøre.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

Græsset stod med friske perler af morgendug, da prøveleder Allan Bredsgaard den 31. august bød velkommen til forbundsmesterskabet i udvidet apportering på en for årstiden kølig morgen. Det var Gråsten & Omegns Jagtforening der lagde terræn til prøven. Området var naturskønt og kuperet og en del af det havde tidligere været grusgrav.

Søerne havde det klareste vand, hvor der var mulighed for at se ørrederne springe omkring de apporterende hunde – en distraktion som flere af dagens 17 hunde modstod.

God start

Solen fik hurtigt temperaturen til at stige, og forholdene var således perfekte, da Simon Klausen som første mand kunne sende Kenzo – prøvens eneste golden retriever – på vandbanens markering. Banen blev løst med topkarakter i bl.a. ro på post, markeringsevne og vildtbehandling. Simon, der er medlem af Ibsker Jagtforening, havde som eneste deltager ved dette FM taget turen fra Bornholm for at deltage. Ekvipagen bestod prøven med 201 point.

De tre baner – vandapportering, hårvildt og fuglevildt – lå relativ tæt på hinanden, og turen rundt var fint mærket af, hvilket gjorde det let at finde rundt. Alle hundeførere havde fået eget rygmærke med påtrykt nummer og navn, således at publikum havde optimal mulighed for at følge med i, hvad der foregik på de forskellige baner.

Næste hund på vandbanen var labrador retriever Black-Joy Elton ført af Søren P. Jacobsen. Denne ekvipage kunne forlade banen med de maksimale 84 point og pil opad fra dommerne. Det samlede resultat efter tre baner blev for denne ekvipage 224 point, hvilket rakte til en placering lige uden for podiepladserne. Den flotte afvikling på vandbanen udløste dog fortjent hæder til Søren P. Jacobsen og Black-Joy Elton, men det kommer vi tilbage til.

(Artiklen fortsætter under filmen)

Rigtigt jagtligt søg

Det faktum at jagtforeningen – med to lodsejeres tilladelse – havde lagt prøven i et decideret jagtområde gjorde prøven meget relevant. Ikke mindst set i forhold til at det er en prøve for nogle af Danmarks allerbedste jagthunde. Mens jeg stod ved vandbanen og nød ørrederne som sprang omkring Mikkel Munk Meilby Pedersens labrador retriever Likeablegundogs Amaroq, hørte jeg en hund halse i skoven et stykke bag søens modsatte bred. Kort efter hørtes en hundefløjtes insisterende toner fra samme sted. Hvad foregik der mon der? I forsøget på at opklare mysteriet begav jeg mig mod hårvildtbanen. Her mødte jeg Carsten Nielsen, der netop havde været i ilden med sin korthåret hønsehund Flint.

- Det er første gang nogensinde, at han ikke har villet tage ræv, jeg forstår det ikke, men det er nu en dejlig hund, selvom den ikke bestod, konstaterede han, inden han pegede mig i retning af Tonny Lønne, der burde kunne løfte sløret for, hvad der foregik i skoven bag vandbanen tidligere.

- Vi tog et rigtigt jagtligt søg, men hvad hun var efter, det ved jeg ikke, konstaterede Tonny.

Tonny er en særdeles erfaren hunde-mand, som ved, at den slags kan ske i et område som dette, hvor hundene kan løbe på vildt i skoven og for en sjælden gangs skyld tabe hovedet. Konstateringen om det rigtige jagtlige søg og udnyttelsen af de 50 ha der var til rådighed for prøven, kom da også med et smil på læben og humor i stemmen. Om ikke andet så dumpede de med stil!

Debutant ved FM

Der blev generelt vist rigtigt meget fint hundearbejde, inden dagen kunne afrundes af Mette M. Jensen og hendes 3,5 år gamle korthåret hønsehund Emma. Hunden var i slutningen af sin løbetid og derfor sat på til at gå de tre baner som sidste hund. Det var Mette og Emmas første FM, efter at de præsterede hele 224 point ved udtagelsesprøven.

Den unge debutant var tydeligt nervøs, da hun ankom til fuglevildtbanen, men efter grundig og meget indlevende instruktion fra dommeraspirant Mia Fyhr, kommer Mette godt i gang og bestod banen med 75 point ud af de 84 mulige. På hårvildtbanen blev hun taget godt imod af dommeraspirant Grete Svendsen, der ligeledes med rolig og kyndig stemme kunne fik taget godt hånd om debutanten. På denne bane gik det ikke helt så godt som ved udtagelsesprøven, idet det ikke lykkedes at bringe kaninen hjem, inden den løbske tæve tabte koncentration.

- Jeg er helt tilfreds med, at ræven blev apporteret, og at fuglebanen gik så godt, som den gjorde, sagde Mette M. Jensen efter at have rost sin hund for indsatsen.

Dommeraspiranternes dag

Ud over Mia Fyhr og Grete Svendsen, var også Christina Bak med som dommeraspirant på dagen. Dommeraspiranterne dømte – i modsætning til de seks uddannede dommere – på alle tre baner. De fulgte hver tre hunde rundt på prøven og blev efterfølgende evalueret af de seks erfarne dommere.

- Jeg glæder mig over, at hovedbestyrelsen tog beslutning om at uddanne prøvedommere under Danmarks Jægerforbund, sagde Allan Bredsgaard, der står for uddannelsen af prøvedommere i DJ-regi.

- Vi er færdige med otte dommeraspiranter, som har været igennem både teori og praktik, fortsatte han. Dommeruddannelsen koordineres med Dansk Kennel Klub (DKK), således at DJ uddanner og godkender dommeraspiranterne, hvorefter DKK certificerer dem som FCI-dommere.

- Efter min mening skal vi have flere hundeprøver i Danmarks Jægerforbund. Hvis vi laver prøver, der lægger vægt på jagthundeprøver som den positive interesse det er, og som alle medlemmer har mulighed for at deltage i, så er jeg sikker på, at det kan være et incitament til at flere melder sig ind, sagde han.

Tæt i toppen

Ved prøvens afslutning kunne prøvelederen konstatere, at fem af de 17 hunde ikke bestod prøven. Mads Kristensen tog med sin 2,5 år gamle labrador retriever Benji maks. point på alle baner og blev derved forbundsmester, idet ingen andre formåede at scorede maksimale 232 point.

Anden- og tredjevinderen skulle findes mellem labrador retriever Gamekeepers Cottage Siskin ført af Jimmi Petersen – forbundsmester i 2022 – og kleiner münsterländer Kaya ført af Ellen Greve. Begge opnåede 226 point. Efter votering blandt dommerne kunne Jimmi Petersen glæde sig over titlen som anden vinder, mens Ellen Greve tog titlen af tredjevinder.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Udover at løbe med titlen som forbundsmester kunne Mads Kristensen også glæde sig over, at labrador retriever Benji blev kåret som bedste hund på fuglevildtbanen. Bedste hund på vandbanen blev – som omtalt tidligere – labrador retriever Black-Joy Elton ført af Søren P. Jacobsen, mens Kenneth Henriksen og dagens eneste vizsla på prøven Hazelhunt's Dasher løb med titlen som bedste hund på hårvildt.

Pissenervøs

- Jeg havde ingen fornemmelse af, at det skulle komme til at gå så godt, da mine hunde har haft en lidt nedadgående kurve over den sidste halvanden måneds tid, men den kurve vendte Benji altså overraskende nok i dag, konstaterede den nykårede vinder, der har deltaget ved FM to gange tidligere uden at blive placeret.

- Jeg er så pissenervøs, hver gang jeg skal prøve, hvilket normalt går i hundene. Jeg var også nervøs i dag, men det skete der altså ikke noget ved, fortsatte han.

Mads træner hund én time hver dag, både derhjemme og i Rørvig Jagtforening sammen med bl.a. andenvinder Jimmi Petersen. Han udtrykte samtidig stor ros til jagthundeinstruktør i foreningen og deltager ved dette FM Michael Pedersen, der med kleiner münsterländer Skrämmens J Jackie bestod prøven med 217 point.

- Dagens højdepunkt var fuglevildtbanen, som alle sagde var skidesvær, fordi det var så varmt og der ingen vind var, men det kørte bare knivskarpt, sluttede den glade vinder. Efter præmieuddelingen afrundede Allan Bredsgaard mesterskabet med en humoristisk tale, hvori han bl.a. roste hundene og deres førere samt dommere og dommeraspiranter.

- Jeg har af flere deltagere fået at vide, at det har været værd at køre herover for at nyde en dag i så smukt terræn, så tak for det, sagde han afslutningsvis og med anerkendelse i stemmen til de frivillige hjælpere fra den lokale jagtforening. En flot dag præget af eminent hundearbejde i et fantastisk terræn blandt glade mennesker, omgængelige hunde og dygtige hundeførere var forbi.