Offentliggjort den: 23. august 2024

FM i udvidet apportering 2024

Danmarks Jægerforbund afholder lørdag den 31. august 2024 Forbundsmesterskabet i udvidet apportering. Der er tale om jægernes uofficielle Danmarksmesterskab. Det er i år kreds 4, der står for arrangementet, som afholdes ved Vilsbæk, nord for Padborg.

Tekst: Jytte Harder
Foto: Max Steinar og Jan Skriver

Mesterskabet er en lukket prøve, og kvalifikation er sket på de udvidede apporteringsprøver, der er afholdt i løbet af sommeren. Ethvert medlem af Danmarks Jægerforbund har kunnet stille på alle udtagelsesprøver til Forbundsmesterskabet i hele landet med samme hund eller med flere forskellige hunde.

Bedst placerede hund (1. vinderen) fra hver udtagelsesprøve er direkte kvalificeret til deltagelse ved Forbundsmesterskabet - uanset point. Herefter er de bedst placerede hunde kvalificeret til Forbundsmesterskabet, og hundeførerne er nu inviteret til deltagelse fra sekretariatet.

Der konkurreres ved Forbundsmesterskabet individuelt i det samlede resultat, samt individuelt i hver af de 3 apporteringsdiscipliner: apportering af hårvildt, apportering fra vand samt apportering af fuglevildt. Mesterskabet afvikles efter Reglement for DJ udvidet apporteringsprøve og Forbundsmesterskab.

• Tidspunkt: Mesterskabet afholdes lørdag den lørdag 31. august 2024
  • Mødested: Teglgård 14, Vilsbæk, 6330 Padborg
  • Prøveleder: Allan Bredsgaard, tlf. 21 47 80 83, e-mail: ab@prof-dog.com

Der kan købes kaffe, øl og vand samt grillmad til frokost, alt til rimelige priser. Der er desuden mulighed for overnatning på Terkelsbøl Camping med adressen Terkelsbøl Bygade 50A, 6360 Tinglev. Tlf. 24 99 65 11.

Præmieuddeling/forventet afslutning: Ved mødestedet, når prøven er slut ca. kl. 15.30.

Tilskuere er velkomne, og der er gode muligheder for at opleve prøven. Danmarks Jægerforbund har udviklet den udvidede jagtprøve for hunde. Formålet med prøven er at skabe en alsidig og jagtrelateret prøve, hvor sværhedsgraden er højere end ved den almindelige apporteringsprøve.