Offentliggjort den: 29. maj 2024

FM i Jagthornsblæsning 2024: Højt Niveau i Kastellet

Traditionen byder, at DJs forbundsmesterskaber i Jagthorn afvikles på slotte og herregårde, hvor de gamle signaler, den urgamle toneskala og blæsernes traditionelle beklædning står godt til følelsen af historiens vingesus. Efter flere års tilløb lykkedes det i år at få afviklet mesterskaberne i Kastellet midt i København.

Tekst og Foto: Johannes Bojesen

Da Ole Jervin fra Storkøbenhavns Jagtforening i 2019 luftede ideen om et jagthornsmesterskab i det velbevarede fæstningsværk fra 1600-tallet, var Kommandant, major Allan Bo Petersen straks imødekommende. I sin velkomsttale afslørede han, at han selv er jæger og derfor syntes at et jagthornmesterskab i det, han omtalte som ”Danmarks Smukkeste arbejdsplads” var en rigtig god idé. Det var 28. gang Danmarks Jægerforbund afviklede mesterskabet – og første gang, det foregik i København.

Liv på pladsen

Kastellet er et af Europas bedst bevarede fæstningsbyggerier og blandt Hovedstadens største seværdigheder. En forsommerdag som den 25. maj i år var det derfor et temmelig livligt sted. Turister fra mange lande kiggede forbi jagthornsblæserne og spurgte nysgerrigt hvad, der foregik. Flere blev hængende og nød en stund i skyggen af Eksercerpladsens nyudsprungne kastanjetræer.

Samtidig med jagthornsmesterskaberne blev der ved pladsen afviklet en mindehøjtidelighed for krisveteraner og et bryllup i Kastelskirken umiddelbart bag den scene, jagthornsblæserne dystede på. Det foregik gnidningsløst – bortset fra da Søren Jessens måtte tage sit fürst pless-horn fra munden, da det blev overdøvet af kimende kirkeklokker.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Stærke bornholmere

Hubertusblæserne fra Grindsted stillede endnu en gang med et stærkt hold, der endte på en flot førsteplads i Mesterrækken for grupper. Bornholm All Stars blev således henvist til andenpladsen, selv om holdet – der har ræset igennem både A- og B-rækken – var favorit til at vinde den bedste række i grupperne. Den præstigefulde Solo Mesterrække for Fürst Pless blev til gengæld en magtdemonstration for bornholmerne, der gjorde rent bord. To gange Peter Kofoed – med mellemnavnene Lund hhv. Blem – snuppede første og andenpladserne, mens Boris Munch Larsen blev nummer tre.

Til gengæld vandt sidstnævnte i Solo Mesterklassen for parforcehorn, mens Torben Kofoed-Nielsen blev nummer ét i Solo A-klassen Fürst Pless, og derfor kan spille med i mesterrækken næste år. Masser af hæder til klippeøen. I den altid underholdende gruppe for ES-horn endte NaturhornBlæserne på førstepladsen.

Svenske deltagere

Som medlemmer af Danmarks jægerforbund, valgte Jacob Bengtsson og Ulf Ericsson fra Skåne i Sydsverige at tage turen over Øresundsbron for at deltage i Duelighedsprøverne og kvalificerede sig til mesterskaberne. De fik hermed lov til at stille op i konkurrencen, dog uden at kunne blive Danmarksmester.

Jagthornsblæsning i Sverige har så lille en interesse, at blæserne må søge til Danmark, Polen og Tyskland for at få kvalificeret modstand. Men selv om de nævnte lande har en langt større tradition for jagthornsblæsning har Skånes Jakthorn – som de to repræsenterer – faktisk eksisteret i 40 år. Jacob Bengtsson endte på en tredjeplads i B-gruppen for Fürst Pless, som begge de svenske deltagere stillede op i.

(Artiklen fortsætter under billedslideren)

Højeste niveau nogensinde

En af blæsernes motivationer for at deltage ved mesterskaberne er, at de højt kvalificerede dommere kan give feedback på et niveau, der er svært at nå ude i jagtforeningerne. Peter Deigräber, Sune Dam, Pernilla Brown og Lars Hastrup er således alle erfarne og uddannede professionelle musikere på højt niveau. Efter prisoverrækkelserne gav Peter Deichgräber et par generelle råd til forbedringer, og slog samtidig fast, at niveauet ved Forbundsmesterskaberne aldrig har været højere end i år.

Afslutningsvis blev mesterskaberne rundet af med deltagernes fælles blæsning af det festlige Jægerkor fra Elverhøj, før dommerne på trækbasun, trompet og tuba leverede et smukt udgangsnummer med deres akkompagnement til nationalsangen, Der er et Yndigt Land.

Vinderfotos: