Offentliggjort den: 27. august 2024

FM i jagtbue 2024

Buejægerne var virkelig kommet på prøve, da der var trommet sammen til dyst i Nordjylland. Hård vind i et næsten åbent område og afstande på ud til 40 meter krævede virkelig sin kvinde eller mand.

Tekst og Foto: Max Steinar

Nogle gange håber man på, at vejrmeldingerne holder stik. Andre gange det modsatte. Sidstnævnte var tilfældet, da 51 buejægere fra hele landet mødtes ved Børglum Kloster i Vendsyssel. Udsigten talte om 8-10 sekundmeter vind i middelvinden, med stød på 16 meter. Og det viste sig desværre at gå i opfyldelse (men risikoen for regn blev ved det).

Oven i det skal lægges, at banen, det hele skulle afgøres på, var den sværeste, som i al fald undertegnede har afprøvet mine fattige evner på. Mål ud til 40 meters afstand. Små mål med tilsvarende små træfområder – som fx hare i frontfigur – på 20 meters afstand. Mål gemt i græs eller med grene og kviste, der hæmmede skudafgivelsen.

Puh ha …

Men det logiske og retfærdige i det – understreget af Jørgen Vester, formand for buepolitisk udvalg – var naturligvis, at vilkårene var lige for alle.

Patruljer

Når buejægere mødes til stævne, så er der konceptet det samme: deltagerne inddeles i patruljer med fire skytter i hver, på tværs af klasser (compound, recurvebue, langbue, damer, herrer og juniorer).

Der er altid 30 mål. Forskellige mål på forskellige afstande med forskellige sværhedsgrader (udover distancen). Patruljerne fordeles ud på banen og posterne, og på samme klokkeslæt starter skydningen. Og så går man kronologisk frem til næste post, når alle fire skytter har sluppet deres pile på et givent mål.

Patruljen får udpeget en skytte til at føre resultaterne. Træf i en af de to centerringe udløser fem point, træf i yderste ring giver tre point, og træf udenfor udløser et minuspoint. Det er den eneste skydedisciplin i jægerforbundet, hvor en forbier giver minuspoint.

Klik på billedslideren for at se fotos i høj opløsning:

Kænguru, krokodille, lortebille …

Buejægere, der har erfaring fra stævner, er vant til 3D mål med for eksempel dansk hjortevildt eller bjerggemse, hare, kanin, fasan, tjur, ræv og vildsvin.

Til FM var der nye og meget eksotiske mål: en kæmpe kænguru, en lumsk krokodille, en flot mankeløve, dronte, en ellers uddød fugleart, og i den helt anden ende af skalaen en bille, der lever af lort (dog i størrelse XL), og så videre.

Altså kan man godt sige at biodiversiteten var helt i top.

Det kneb meget mere med træfsikkerheden. Også ikke-buejægere må kunne forstå vanskeligheden ved at stå fuldt oprejst i et åbent landskab med trukket bue i hård vind – måske vinkelret ind – og så skulle sætte et præcist skud på 30 eller 40 meters afstand.

Nybegynder

En af dem, der fik sin glødende ilddåb, var Simon Agerlyst. Den 20-årige nordjyde er helt grøn. Ja, lysegrøn; på torsdag den 29. august skal han op til bueprøve.

Flot af Simon at prøve kræfter med FM. Tre juniorer var tilmeldt, men kun to mødte op. Udover Simon var det hans kammerat Dan Christensen, som endte med at snuppe guldet foran Simon.

En anden deltager på patrulje 13 var Jan Sandholt fra Grenå Buejægerne. Den 53-årige jæger kom fuld af selvtillid efter at have banket sine kammerater i Grenå Buejægerne med ikke færre end 30 point til den næstbedste – som ellers plejer at ondulere Jan. Det var med langbue.

Men på grund af den truende vejrmelding turde Jan ikke tage sin langbue og dens specielle pile med ”rigtige” fjerfaner med, da de klapper sammen i regn. I stedet havde han lånt en recurvebue, og han startede ud som lyn og torden ved lige at være eneste på sin patrulje, der fik point på en fasan. Senere løb dog også han ind i problemer på den meget krævende bane.

Forbi-forbi-forbi

Danmarks Jægerforbunds FM bliver som oftest afgjort med enten maksimumpoint – 30 pile á fem point giver 150 point – eller tæt herpå. Sådan gik det slet ikke i år. Selv den ”giftige” bornholmer, HB-medlem Orla Hansen, mesteren fra 2022, var i store problemer, og måtte helt usædvanligt skrives for forbiere (tre), i lighed med alle andre. Han endte i omskydning om bronze med to andre, og sluttede som samlet nummer fire.

Jævnligt kunne man se patruljer, hvor alle fire skytter var i gang med at lede efter en eller flere pile i det høje græs bag målene. At skyde uden for pointgivende område på et 3D mål er ikke usædvanligt – men at skyde helt forbi og ud i terrænet bag ved er ikke hverdagskost for buejægerne.

Som bronzevinderen Anders Larsen udtrykte det: -jeg har aldrig før prøvet at trække på et mål, og så være nødsaget til at slække igen, fordi jeg slet ikke kunne få ro på målet.

Alle skytter fra andenpladsen til sjettepladsen fik registreret tre forbiere (og alle længere nede på resultatliste flere forbiere, nogle i tocifret antal). Ganske usædvanligt.

Ny mester

Øverst på sejspodiet i den langt mest talrige række, compoundbuerne hos herrerne, stod Eigil Frey. Den meget dygtige bueskytte har de senere år været ret så dominerende i de stævner, han har stillet op i, og kronen på værket var hans første guldmedalje til FM. At det slet ikke var en tilfældighed, understregede han dagen efter FM, hvor den traditionelle såkaldte sponsorskydning løber af stablen – her vandt han nemlig også.

Klassen for traditionelle buer blev vundet af Jan Finker med flotte 62 point.

Sejrskvinde i damerækken blev Karin Kristiansen med 106 point.

Et helt nyt nummer for jagthorn, som Jørgen Vester har taget initiativ til, fik sin ilddåb til FM. Det er skrevet af Peter Wilhelm Deichgräber, og blev fremført af Boris Munch Larsen. Det er Jørgen Vesters håb, at nummeret vil blive et ret fast islæt ved buestævner. Hør det i stemningsfilmen her:

Du kan se hele resultatlisten ved at klikke her!