Offentliggjort den: 26. september 2024

FACE tildeler Danmark Biodiversitetspris

På FACE-generalforsamlingen, som i denne uge finder sted i Bruxelles, er Danmark blevet tildelt organisationens Biodiversitetspris for den store, frivillige indsats med bekæmpelse af mårhund, mink og vaskebjørn.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Niels Søndergaard

At danske jægere gennem flere år har ydet en stadig større og mere effektiv indsats i kampen mod de invasive rovpattedyr mårhund, mink og vaskebjørn er efterhånden et veldokumenteret faktum - i hvert fald herhjemme. Men nu har vi også det øvrige jagteuropas ord for, at indsatsen også er blevet bemærket udenfor landets grænser. På den årlige generalforsamling i FACE (European Federation for Hunting and Conservation), som i disse dage finder sted i Bruxelles, tildeltes Danmark nemlig den prestigefyldte Biodiversitetspris - det såkaldte Biodiversity Manifesto - for bedste projekt i Europa i forb.m. regulering af invasive arter.

Det er jægernes fortjeneste

Lars Jensen, hovedbestyrelsesmedlem i Danmarks Jægerforbund og politisk ansvarlig for forbundets mårhundeindsats, udtrykker sin store respekt for alle, der er involveret i reguleringen af de invasive rovpattedyr, og takker for indsatsen:

- Det er en vigtig anerkendelse af mange tusinde jægeres frivillige indsats i reguleringsarbejdet. Alle, der har forstand på disse her dyr, ved, at det kræver stor indsigt, tålmodighed og ihærdighed at få succes med en effektiv bekæmpelse af f.eks. mårhund på baitpladser og i fælder. Det er ofte natarbejde og i alt slags vejr. Derfor er det vigtigt at understrege, at det i høj grad er mårhundereguleringsjægernes pris. Den er velfortjent, siger Lars Jensen.

FACE – jægernes europæiske repræsentant

Den fælleseuropæiske jagtorganisation, FACE, består af nationale jægersammenslutninger - heriblandt Danmarks Jægerforbund - fra 37 europæiske lande. Organisationen blev grundlagt i 1977 og repræsenterer Europas syv millioner jægere som en international nonprofit- og ikke-statslig organisation (INGO). Dette gør FACE til det største demokratiske repræsentative organ for jægere i verden og sandsynligvis én af de største europæiske civilsamfundsorganisationer.