Offentliggjort den: 17. juni 2024

EU's plan for naturgenopretning vedtaget

Trods slinger i valsen over de seneste måneder er unionens store naturgenopretningsplan nu omsider vedtaget i Ministerrådet. Nu skal medlemslandene indføre naturgenopretning på 20 procent af deres arealer til lands og til vands, og det er gode nyheder. Også for de danske jægere.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

I dag vedtog EU's Ministerråd unionens længe ventede naturgenopretningsforordning, som sætter rammen for de kommende årtiers genskabelse af land- og havområder. Det tætte marginflertal blev opnået, efter at Østrig og Portugal skiftede position fra contra til pro. I Norden stemte Finland og Sverige imod, mens Danmark stemte for.

Udover Sverige og Finland stemte også Italien, Ungarn, Polen og Holland imod. Belgien afstod fra at stemme.

Forordningen sætter et mål for, at EU skal genoprette mindst 20 pct. af EU’s land- og havområder inden 2030 og alle økosystemer, der trænger til genopretning inden 2050. For at nå disse mål skal EU-landene genoprette mindst 30 pct. af de habitattyper, der er omfattet af den nye lov, til en god stand i 2030, stigende til 60 pct. i 2040 og 90 pct. i 2050.

- Den er hjemme! I dag er en ualmindelig stor dag for naturen i Europa. Trods flere forsøg fra andre lande på at udskyde vedtagelsen af naturgenopretningsforordningen har vi nu endeligt vedtaget forordningen, lyder det fra den danske miljøminister Magnus Heunicke (S) ifølge dr.dk, og tøver ikke med at kalde det for en sejr for den grønne omstilling.

Ifølge Jakob Bergmann Nielsen, som er jægerforbundets chefkonsulent for Natur- og vildtpleje samt landbrug, tvinger vedtagelsen af Naturgenopretningsforordningen regeringen til at sætte handling bag de mange fine ord og løfter på naturens vegne. Løfter, som mange politikere - herunder ikke mindst miljøministeren - har gentaget gang på gang, både på dette års Naturmøde i Hirtshals og på det netop overståede Folkemøde på Bornholm. At der kommer handling bag ordene, er vigtigt for bl.a. de danske jægere, og derfor er også Danmarks Jægerforbund positiv:

- Det handler om at understøtte levesteder forklarer Jakob Bergmann Nielsen og uddyber:

- Vi har brug for robuste økosystemer for at producere bæredygtige fødevarer, og sikre fremtidens økosystemtjenester. Naturgenopretningsforordningen i sin helhed er vigtigt for jægerne, såvel som for alle andre, der kærer sig om naturens ve og vel. Vi taler her om genopretning og beskyttelse af de økosystemer vi som jægere høster af, altså hele grundlaget for bæredygtig jagt i fremtiden, siger Jakob Bergmann Nielsen.