Offentliggjort den: 09. august 2024

Er din jagthund stresset?

Vær opmærksom på din hunds tegn på eventuel stress. Der er mange forskellige måder, hvorpå stress kommer til udtryk, men der findes dog nogle signaler, som kan være forbundet med negativ stress.

Stress er selvfølgelig ikke et nyt fænomen – hverken blandt mennesker eller dyr. Alligevel er det et emne, som kan være at forstå som hundeejer, da det tager sit udspring i en fysisk tilstand i hunden. Derfor er det vigtigt at gøre sig klart hvad stress er, og at man lærer at vurdere, om hunden har stress. Først herefter kan problemet afhjælpes. Begrebet ”stress” må nemlig aldrig benyttes som blot en undskyldning for hundens adfærd.

Når vi taler om stress, findes der en både positiv og en negativ variant. Den positiv er den, som også vi mennesker f.eks. oplever i forbindelse med en ny og spændende arbejdsopgave eller lignende. Sådan er det også for hunden. Negativ stress opstår, når hunden kommer i en situation, enkeltstående eller gentagne gange, hvor den udvikler stoffet kortisol. Kortisol er skadeligt, når det frigives for ofte og for længe. Udløseren til negativ stress kan være vidt forskellig, men det er af altafgørende betydning, at negativ stress ikke kan trænes væk ved at straffe hunden i sin adfærd.

Negativ stress løses ved at finde stressudløseren, og enten ved tilvænning til problemet og positiv træning i forbindelse med problemet (hvis hunden eksempelvis er skudræd) eller ved helt at fjerne stressudløseren – f.eks. ved at fjerne pinden ved overdrevet leg med pind.

Tegn på stress

Stress er som nævnt en fysisk tilstand. Stresshormonet udvikles og sendes rundt i kroppen via blodet, hjertet slår hurtigere, lungerne arbejder hårdere, fedtdepoterne afgiver mere fedt i blodet, og blodet sendes hurtigere og kraftigere ud i musklerne, som derved også påvirkes.

I det følgende vil vi i form af nogle eksempler se på adfærd med overreaktion, hhv. overaktivitet og ingen selvkontrol, der indikerer stress hos hunden.

Overreaktion: Hvis hunden reagerer på en måde, der ikke er i proportion med hændelsen, kan det være et af flere tegn på stress. Eksempel: Når hunden møder ejeren eller andre hunde, vil hilseadfærd, herunder snusen, og eventuelt at løfte ben være en naturlig adfærd for hunden. Hvis dette foregår i overdrevet hurtigt tempo, kan det være forbundet med stress.

Overaktivitet: En hund, der typisk er overaktiv, kan være stresset, dog skal vi som instruktører være opmærksomme på racespecifikke forskelle, hvor aktivitetsniveauet er forskelligt. Eksempel: En hund, der konstant aktiverer sig selv, uden der er noget, der kan udløse det, og som har svært ved at koble af. Hvis den bliver bedt om at holde sig i ro, piber eller gør den og har tilsyneladende altid travlt.

Ingen selvkontrol: En hund, der ikke kan vente, og herigennem udviser høj aktivitet. Eksempel: En hund, som overdrevent hurtigt skynder sig til døren, hvis man siger, den skal luftes, hvilket oftest følges op af piben og gøen. Hvis man stiller hunden en opgave, kaster den sig ofte uovervejet ud i opgaven uden selvkontrol og mister derfor løsningen – f.eks. i forbindelse med søg, hvor hunden løber rundt længe uden at søge og uden evnen til at kontrollerer sig selv i den stillede opgave.

Oftest vil hunden desuden have nogle fysiske symptomer, som sammen med adfærden indikerer stress. Det vil typisk være tynd mave, at hunden spiser græs, har maveknurren og at den drikker meget vand, at den drømmer mere end normalt, samt tisser og besørger mere end normalt.

Problemløsning

Vurderer du at hunden har stress, kan problemet enten løses ved at fjerne stressudløseren (som i eksemplet, hvor pinden fjernes pga. overdrevet leg) eller via positiv træning i stedet at tilvænne hunden stressudløseren.

Stress ses også i forbindelse med skudrædhed, som kan være opstået ved længere påvirkning af negativ stress, altså eksempelvis en hund, som tydeligt er negativt påvirket på jagt ved skud, men som ikke bliver fjernet fra situationen eller ved en for hunden pludselig opstået situation. Skudrædhed er naturligvis uønsket hos en jagthund. Stress ved skudrædhed kan afhjælpes, men det kræver tid og opmærksomhed fra hundeføreren. Ligesom vi mennesker kan ændre en oplevelse af en stressende situation ved at tænke positivt, kan vi ændre den til noget positivt for hunden. I en kombination af langsom tilvænning og en positiv oplevelse (eksempelvis ved at lade hunden apportere, mens vi nærmer os skydebanen) kan vi ændre hundens evne til at beherske stressen i situationen.

Forebyggelse af stress

Om vi kan forebygge stress i hunden, afhænger helt af den enkelte hund, men der er ikke tvivl om, at hunde med en god selvfølelse og egenkontrol er bedre til at håndtere stresssituationer end hunde, der ikke besidder førnævnte. God selvfølelse og egenkontrol hænger nøje sammen med et godt forhold mellem hund og fører, som igen hænger sammen med kærlighed – krav – og konsekvens. Endvidere har restituering stor betydning, når hunden har været stresspåvirket.

Derfor har det afgørende betydning for hunden, at den får muligheden for hvile, ikke blot ved at sove om natten, men også i forbindelse med den daglige træning, hvor pauser – korte eller lange – har en positiv effekt mod udvikling af stress.