Offentliggjort den: 04. september 2024

DJ svarer på kritik i Altinget

Jagt i strengt beskyttet natur kan sagtens være bæredygtig. Det skriver jægerforbundets chef for Vildtforvaltning og Interessevaretagelse, Niels Søndergaard, i en replik, som forleden blev publiceret i netmediet Altinget.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Anledningen var en artikel, som mediet bragte den 21. august under overskriften Heunicke tillader jagt, fiskeri og anlæg i nye naturområder på havet: "Det er ikke intentionen med streng beskyttelse.” I artiklen, som ligger bag login, interviewes en række eksperter, der - som overskriften indikerer - anfægter muligheden for rekreativ jagt og fiskeri i den to nye havområder, som regeringen og et bredt flertal for nylig har udpeget som såkaldt ”strengt beskyttede”.

De interviewede eksperter er stort set enige om, at jagt, undervandsjagt og lystfiskeri ikke bør være tilladt i de udpegede områder, hvilket går stik imod, hvad der fremgår af Havstrategiens indsatsprogram. Men jagten kan ganske enkelt ikke forenes med begrebet streng beskyttelse, mener f.eks. Signe Normand, der er professor i biodiversitet ved Aarhus Universitet og formand for Biodiversitetsrådet. Hun mener, at der tillades aktiviteter i områderne, som kan have en negativ effekt på biodiversiteten.

I Danmarks Jægerforbund ses sagen dog fra en lidt anden vinkel:

"I de konkrete tilfælde hvor jagt har en negativ effekt på formålet med områdets udpegning, anerkender vi, at jagt ikke kan finde sted. Vi oplever imidlertid en tendens til, at mange zoomer ind på 'the usual suspects', når komplekse problemer skal løses, og ser jagt som en syndebuk frem for i stedet at holde fokus på de reelle og store problemer, som vi ser i havnaturen," svarer Niels Søndergaard således bl.a. i sin replik, hvor han også rækker hånden ud og opfordrer til konstruktiv dialog.

"Lad os finde frem til videnskabelige data, der afdækker, hvornår og hvor jagten udgør en presfaktor og hindrer økosystemerne i at etablere og udvikle sig. Lad os i stedet for at udelukke nogle parter fra samtalen tage dialogen om, hvad der menes, når man i vejledningen fra EU anfører, at der kan tillades kontrollerede rekreative aktiviteter i områderne, og hvordan disse måske, måske ikke, påvirker økosystemet negativt," slutter Niels Søndergaard.