Offentliggjort den: 12. januar 2024

DJ søger deltagere i agerhøneprojekt

Bor du på Djursland og har du en sund bestand af vilde agerhøns som du måske også har hjulpet med foder i denne snefulde vinter? Så er du lige hvad jægerforbundet har brug for i den sidste del af et igangværende forskningsprojekt.

Tekst og Foto: Carsten Riis Olesen

Via radiomærkning af agerhøns ønsker Danmarks Jægerforbund at få bedre kendskab til hvad der kendetegner gode leveområder for agerhøns, samt vide mere om fødevalg og overlevelse hos såvel voksne som kyllinger.

For at projektet skal lykkes, søger vi kontakt til områder på Djursland med en god bestand af vilde agerhøns, som vil være med i projektet. Vi kræver ikke noget af dig, udover at vi må få adgang til din bestand af vilde agerhøns, herunder at etablere fodring i vinterperioden.

Er det noget for dig? Så kontakt Carsten Riis Olesen, vildtbiolog og seniorforsker i jægerforbundet på tlf. 22896137, e-mail: cro@jaegerne.dk.

Se artikler med resultater fra vores arbejde med agerhøns:

Læs mere om agerhønen i vores artsleksikon.