Offentliggjort den: 15. september 2024

DJ påviser mindre støj fra flugtskydningspatroner

En netop afsluttet rapport om støj på flugtskydebaner, udført af DJ, identificerer støjsvage patrontyper og indikerer, at Miljøstyrelsens egen rapport fra 2023 allerede er forældet. Ud af 31 testede patroner ligger hele 28 under styrelsens anbefaling. To af de testede patroner ligger sågar under værdien fra 1997-rapporten – altså reelt mindre støjende end for 27 år siden. Det er rigtig gode nyheder til de danske flugtskydebaner.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Støj fra danske flugtskydebaner er et emne, der optager flere og flere – og det hænder, at skydebaner kommer i konflikt med naboer, der klager over støjgener. Tilbage i 2017-18 bestilte Miljøstyrelsen (MST) en undersøgelse af flugtskydningspatroners udgangsværdier, og efter hele fem års arbejde udkom styrelsen i marts sidste år med en ny anbefalingsskrivelse, hvori man kunne læse, at de i undersøgelsen anvendte flugtskydningspatroner viste en højere støjbelastning i direkte skudretning end den tilladte grænseværdi i skydebanernes miljøgodkendelse.

Mens miljøgodkendelserne indtil da har været baseret på målinger fra 1997, hvor den tilladte grænseværdi i skydebanernes miljøgodkendelse var fastlagt til 115,5 decibel (dB), viste undersøgelsen i 2023, at denne var steget til 119,4 dB – ergo en forøgelse på 3,9 dB i forhold til tidligere.

På denne baggrund stillede MST et nyt krav på 119,4 dB, som der herefter skal udregnes støjberegninger efter. I en skrivelse til kommunerne anbefalede MST sidste år, at der - på denne baggrund - fremover anvendes nye udgangsværdier ved beregninger af støjniveauet fra udendørs flugtskydebaner. Det kan betyde udarbejdelse af nye støjberegninger og i yderste konsekvens true skydebanernes eksistens.

28 af 31 patroner ligger under 2023-værdi

Men hvordan ser virkeligheden rent faktisk ud i 2024? Den rapport, som MST har truffet beslutning ud fra, bygger alt andet lige på data fra 2017-18, og måske har forholdene ændret sig siden da? Det spørgsmål besluttede Danmarks Jægerforbund sig for at finde et svar på, og det er resultatet af disse undersøgelser, som netop er udkommet.

Jægerforbundets rapport ”Måling af lydemission fra haglpatroner” er udarbejdet i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma Sweco Acoustica samt grossister og flugtskytter, og er blevet til på baggrund af tests af i alt 31 udvalgte haglpatroner, anvendt til flugtskydning. Ud af de 31 patroner viste hele 28 sig at ligge under kildeværdien i MST’s 2023-rapport – faktisk så meget som 1-2 dB under styrelsens nye anbefaling.

- Et par af de testede flugtskydningspatroner ligger sågar under værdien fra 1997-rapporten, hvilket vil sige at de i direkte skudretning støjer endnu mindre end gennemsnittet for 27 år siden, som de fleste flugtskydebaners miljøgodkendelser er udregnet efter, forklarer Jan Henrik Rygaard, specialkonsulent for skydebaner i Danmarks Jægerforbund og forfatter til rapporten.

Og netop det, at der findes patroner, der sågar overgår kravene fra dengang, er gode nyheder:

- Det betyder i praksis, at de flugtskydebaner, der måtte få et påbud fra kommunen om at de støjer for meget i forhold til de nye 2023-værdier, reelt kan vælge at benytte disse to specifikke patrontyper og på den måde fortsætte på deres gamle miljøgodkendelse indtil der findes en anden læsning. På den måde undgår man påbud om nedsatte skydetider eller måske lukning af skydebanerne, lyder det fra Jan Henrik Rygaard.

Han understreger, at dette selvfølgelig kun gør sig gældende i de tilfælde, hvor en flugtskydebane skulle få problemer med naboer, der klager, eller en kommune, der kræver nye miljøgodkendelser pga. støjgener.

- I de tilfælde vil vi med denne her rapport kunne påvise, at benytter man blot bestemte typer ammunition, ja, så ophører problemerne helt, konkluderer specialkonsulenten.

Det er i øvrigt vigtigt at bemærke, at de skydebaner, der ikke har støjproblemer, kan anvende alle de andre patroner. Disse skal ikke tvinges til at bruge kun de to patroner med lavest udgangsværdi.

Dialogmøder med grossister og jagtforretninger

Det er klart, at Danmarks Jægerforbunds skydebaneteam altid står klar til at hjælpe forbundets skydebaner med alle typer af spørgsmål indenfor emnet, og at man også gerne hjælper i tilfælde af vrøvl med kommunen.

- Samtidig vil vi forsøge at påvirke grossisterne til at få deres producenter til at lave patroner, der støjer mindre, så der bliver mange flere mærker at vælge imellem på markedet. For nu har vi jo konkluderet, at det faktisk er muligt. Vi må jo forvente, at grossisterne også har en interesse i at levere et produkt, der er gangbart ude på skydebanerne – også i fremtiden, siger Jan Henrik Rygaard og tilføjer, at jægerforbundet har taget skridt til at indkalde grossister og de største jagtforretninger til et orienteringsmøde på Kalø, hvor rapportens resultater gennemgås og en dialog om fremtiden blev indledt.

Han understreger, at flere grossister allerede har gjort et stort stykke arbejde og har hjulpet jægerforbundet i processen med udarbejdelse af rapporten. Et samarbejde, som kommer til at fortsætte i den kommende tid, hvor jægerforbundet løbende vil foretaget sine egne supplerende undersøgelser for at undersøge udviklingen på markedet.

Men ikke nok med det.

- Vi vil klart anbefale MST at vurdere flugtskydningspatroners udgangsværdier ud fra vores rapport frem for 2023-rapporten, som faktisk allerede er forældet. Den baserer sig jo på fem år gamle data. MST bør hurtigst muligt udarbejde en ny anbefaling, fordi vores undersøgelse viser, at patronerne i testen faktisk ligger under 2023-værdien, siger Jan Henrik Rygaard.

Læs rapporten på DJ's hjemmeside

Jægerforbundets rapport ”Måling af lydemission fra haglpatroner” er fra i dag tilgængelig på DJ's hjemmeside. KLIK HER hvis du ønsker at læse rapporten, eller finde andre relevante oplysninger om skydebaner.

Har du spørgsmål til rapporten, er du velkommen til at henvende dig til specialkonsulent Jan Henrik Rygaard på tlf. 8888 7545 eller på mail: jhr@jaegerne.dk.