Offentliggjort den: 14. juni 2024

DJ på Folkemødet: Kom ud af hovedet og ind i naturen

Danmarks Jægerforbunds debat på Folkemødet om mental sundhed, og ikke mindst forebyggelse af stress, blev en stor succes. Bl.a. fortalte Jakob Ellemann-Jensen om hvordan han brugte naturen aktivt, da han selv blev ramt af stress.

Tekst: Carsten Riis Høeg
Foto: Sara Waack-Möller

- Jeg måtte helt ned på knæ ude i skoven og fysisk tage fat i skovbunden, for at komme i kontakt med naturen og få ro i mig selv.

Sådan fortalte tidligere formand for Venstre, vicestatsminister og økonomiminister Jakob Ellemann-Jensen om hans vej ud af stress, som tvang ham til en halvt år lang sygemelding fra Folketinget. Fortællingen om hans stresssygdom og vejen ud af den, faldt på Grøn Scene på årets Folkemøde, hvor han stod sammen med Hother Hennings, naturvejleder i Danmarks Jægerforbund og Anders Blæsbjerg Baun, direktør for Sundhed og Dannelse i Syddjurs Kommune.

Med udgangspunkt i projekt Naturlig Ressource for stressramte, som jægerforbundet har kørt i samarbejde med Syddjurs Kommune, blev det en både oplysende, informativ og til tider meget personlig samtale, hvor der blev delt erfaringer med at bruge naturen aktivt og bevidst i forbindelse med både forebyggelse og behandling af stress. Naturlig Ressource er blevet til med støtte fra Friluftsrådet og TrygFonden.

Der var blandt paneldeltagerne stor ros og opbakning til Naturlig Ressource-projektet, og det er der en god grund til. 1 million danskere føler sig i dag stressede på et niveau, hvor det er direkte farligt for deres helbred.

- Vi byder med Naturlig Ressource ind med en løsning på et meget stort samfundsproblem, fastslog Hother Hennings under samtalen, og han bakkes op af tørre tal:

Stress koster nemlig samfundet mindst 16 mia. kr. om året, hvilket rundt regnet svarer til 37.000 fuldtidsstillinger.

Det virker – og så er det billigere

Overordnet var paneldeltagernes erfaringer meget enslydende; at naturen kan gøre noget helt særligt og positivt for sindet, når der er brug for ro på de indre linjer. Det kommer måske ikke som den store overraskelse for aktive jægere, der har tilbragt utallige timer alene ude i naturen.

Men for alle dem, der ikke er vant til at bruge naturen så aktivt, er det noget, der skal læres, og her kommer Naturlig Ressource ind i billedet. Der var blandt alle debattørerne enighed om, at jægerforbundet har fat noget helt rigtigt, som både tilbyder de stressramte en anderledes og særdeles effektiv mulighed for at bearbejde stress, og kommunerne et billigt supplement til de almindelige behandlingsformer.

Anders Blæsbjerg Baun fra Syddjurs Kommune fortalte, at hele 75 pct. af deltagerne på et Naturlig Ressource-forløb oplever en væsentlig forbedring af deres mentale tilstand, og at denne forbedring - modsat andre tilbud til stressramte - holder ved.

- Vi kan se, at 6 måneder efter forløbet, da har deltagerne fastholdt fremgangen, og det er bemærkelsesværdigt. Det har vi ikke set med andre tilbud til stressramte, sagde han.
I hans øjne er det kombinationen mellem den naturfaglige og den sundhedsfaglige tilgang, som gør forskellen.

- Og så skal man ikke glemme, at Naturlig Ressource er væsentligt billigere end de eksisterende tilbud – så både billigere og bedre, sluttede han.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Elementer fra pürchjagten giver ro

Hother Hennings beskrev levende hvordan helt basalt jægerhåndværk bliver brugt på forløbene for stressramte. F.eks. bruges stillegang fra pürchjagten, hvor man langsomt og stille bevæger sig rundt i skoven.

- Her skal deltagerne bruge deres sanser på en for dem helt ny måde, og det fokus på egen stilhed, lyde og dufte giver deltagerne en helt ny kontakt med deres egen krop, og det er med til at give følelsen af ro, fortalte han.
Det kunne Jakob Ellemann-Jensen fuldstændig genkende fra hans eget stressforløb:

- Jeg bor lige ved siden af Rude Skov, og jeg gik hver dag alene ud i skoven. Sommetider gik jeg en tur i stilhed, andre gange sad jeg bare op ad et træ i lang tid og lod naturens ro trænge ind. Og atter andre gange måtte jeg begrave mine fingre i mosset i skovbunden, for at få kontakten til naturen helt ind, fortalte han, og fortsatte:

Ud i naturen – helst hver dag

- Da jeg sygemeldte mig fra Folketinget, endte jeg med at sidde på køkkengulvet og bare stirre ind i en væg. Jeg kunne ikke engang finde ud af at samle lagene i en lasagne, som jeg var i gang med. Lige der var det at gå alene ud i skoven og bare sanse naturen en kæmpe hjælp. Den ro, jeg fandt derude, var afgørende for, at jeg kom ud af stressen.

Debatten sluttede med en opfordring fra Jakob Ellemann-Jensen:

- Man skal simpelthen tage sig tiden til at komme ud i naturen – helst hver dag. Både kan det forebygge stress, og så har man bare meget mere overskud til dagligdagens pligter, når man har været ud i naturen.

En opfordring som de fleste jægere nok kan nikke genkendende til.