Offentliggjort den: 18. september 2024

DJ-ansat får BASC-medalje

Indsats for at oplyse britiske jægere om skiftet til blyfrie haglpatroner har udløst den såkaldte "Prince Philip Distinguished Service Award" til jægerforbundets chefkonsulent inden for våben og skydning.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Det britiske jægerforbund, BASC, har i flere år arbejdet på at sætte blyfrie haglpatroner på dagsordenen i det forenede kongerige hinsides Nordsøen, som af mange jægere nok anses for en tweed-klædt konservativ højborg, når emnet falder på jagt. Men måske vil fremtiden virkelig bringe blyfrie alternativer til de klassiske dobbeltløbere fra mærker som Purdey & Sons, Holland & Holland, Atkin, Grant, mv.

Som en del af BASC's kampagne, "Moving away from lead," bad man helt tilbage i 2020 Danmarks Jægerforbund dele de danske erfaringer med det skifte, som vi selv var igennem. I den forbindelse rejste jægerforbundets chefkonsulent inden for våben og skydning, Lars Thune Andersen, til Storbritannien og holdt det første af det, der siden skulle blive til en række af foredrag med fokus på den danske udfasning - eller, som foredraget hedder: "28 years of non lead shotgun shooting in Denmark."

På bagrund af bl.a. foredraget, som blev holdt for BASC's hovedbestyrelse, udfærdigede briterne en plan for en femårig udfasning af bly i britiske haglpatroner, og arrangerede yderligere foredrag med danskeren, tiltænkt diverse interessenter. Det er denne indsats, som BASC forleden honorerede ved at tildele Lars Thune Andersen den såkaldte "Prince Philip Distinguished Service Award."

På det britiske jægerforbunds hjemmeside beskrives kriterierne for modtagelse af medaljen således:

"Awarded for a significant national contribution to BASC and / or shooting with no time considerations. This award may be given for a single or short term event that has provided exceptional benefit to the BASC membership, shooting sports or shooting-related conservation projects."

Selvfølgelig kan det lade sig gøre

Udover naturligvis at være meget beæret over at modtage medaljen, mener Lars Thune Andersen også at det er et nødvendigt formidlingsarbejde, der i høj grad giver mening:

- Jeg har brugt en del krudt på at fortælle, at det sagtens kan lade sig gøre at skifte over til blyfrie alternativer uden konsekvenser for hverken jagt, jægere eller deres våben. I visse steder af Storbritannien hersker der stadig en vis frygt for at jagten vil uddø, og at blyfrie haglpatroner ikke kan bruges i deres gamle, engelske haglbøsser, forklarer Lars Thune Andersen, der gennem årene ikke kun har begrænset sine foredrag om blyfrie haglpatroner til det britiske publikum, men også til jægere i en række andre europæiske lande.

- Og det er meget de samme fordomme, som folk holder fast i. De samme vandrehistorier og myter, der går igen fra land til land. Det er blandt andet dem, jeg har arbejdet på at aflive.

Det er enkelt: Viden forpligter

På spørgsmålet om, hvorfor Danmarks Jægerforbund skal bruge kræfter på at rejse rundt og holde foredrag for kolleger ude i Europa, svarer Lars Thune Andersen prompte:

- Det er helt enkelt, for vi er forpligtede af vores viden. I Danmarks Jægerforbund har vi tradition for at hjælpe vores søsterorganisationer, og vice versa. Jeg har f.eks. også hjulpet det tyske jægerforbund, i Italien og holdt oplæg på Ålandsøerne om samme emne. Men selvfølgelig er Storbritannien noget specielt, indrømmer Lars Thune Andersen og henviser til landets enorme forbrug af haglpatroner.

- De udgør den suverænt største aktør på det europæiske marked, fastslår han og nævner, at de danske jægere blot forbruger hvad der svarer til sølle tre procent af markedet.

Med et britisk forbrug på over 290 millioner haglpatroner om året kan det i hvert fald siges at være lidt af en gevinst for naturen, samtidig med at en britisk omstilling til blyfrie alternativer unægtelig vil medføre et større marked og dermed flere valgmuligheder - også for de danske jægere, der har skudt blyfrit siden 1996.

- Det er klart, at deres dagsorden er med til at løfte det for alle andre. Så selvfølgelig får det positiv betydning for os danske jægere, når briterne flytter sig på det her område, konkluderer Lars Thune Andersen.