Offentliggjort den: 13. maj 2024

Det gyldne Slip-Midtjylland 24 - Nørre Snede Edition

Lørdag den 27. april havde hele 47 skytter fundet vej til Nørre Snede Bueskyttelaugs 3D bane, hvor Midtjyske Buejægere stod klar med en plan for en skøn dag i buejagtens tegn.

Tekst: Henrik Haugstrup
Foto: Henrik Haugstrup og Sarah Høgholt

Siden turneringens første sæson i 2022 har deltagerantallet været støt stigende, og dagens deltagerantal var det foreløbigt højeste. Det var tydeligt at mærke at flere af deltagerne er gengangere, som efterhånden kender hinanden, for snakken gik lystigt rundt om bordene imens skytterne lod sig registrere eller varmede op på indskydningsbanen.

Det blev dog ikke kun ved snakken, da formand Jeppe Vestergaard tog ordet og bød velkommen på vegne af foreningen sammen med Sarah Høgholt, der var skydeleder for dagens skydning. Herefter samlede patruljelederne deres skytter og fordelte sig på deres tildelte standpladser.

Forårsvejret viste sig fra sin flotteste side, men alligevel var skydningen udfordrende og bød på både meget korte, og meget lange skud. Målene varierede fra hveps til tiger og der skulle skydes både til løbende vildsvin og fra en "hest," der var en snedigt udtænkt standplads bygget af bl.a. fjedre, en tønde og en saddel. Langt størstedelen af skuddene var dog helt jagtrelevante.

Efter endt skydning samledes skytterne ved udgangspunktet, hvor der både blev serveret pølser og rigelige mængder af diverse kager. Snakken og de venskabelige drillerier gik lystigt imens buekoordinator Henrik fik et overblik over dagens resultater. I herre-compound klassen stod det hurtigt klart at guldet gik til Bjarke Juul Larsen fra Vestjyllands Buejægere med et imponerende resultat på 144 point, mens hele tre skytter havde præstereret 138 point, to af disse med samme antal 5’ere, hvilket betød at Martin Jensen fra Svendborg Buejægere og Eigil Frey fra Grenaa Buejægere måtte i omskydning om 2. pladsen. Denne fandt sted til en fasan, hvorefter det stod klart vinen med sølvetiketten skulle med hjem til Grenaa. Ud over den traditionelle klasse skydes der i år også i compound-dame og en juniorklasse, som der også blev uddelt præmier til.

Som det er for vane til disse stævner, var der efter præmieoverrækkelse tid til lodtrækning på sponsergaver, der varierede fra småkager, blomster og vin til bueudstyr og alle skytter fik noget med hjem. Fra koordinatorgruppen skal der lyde en stor tak til Midtjyske Buejægere / Nørre Snede Bueskyttelaug for en skøn dag, og et velgennemført stævne.

Du kan se invitationer/resultater og holde dig opdateret på turneringens facebookgruppe.
Næste stævne finder sted d. 20. maj i Videbæk, og som sædvanlig er alle bueskytter velkomne. Men for medlemmer af DJ med bopæl i kreds 2, vil dette stævne også udgøre årets kredsmesterskab.

Resultater:

Compound Herre: