Offentliggjort den: 23. september 2024

Det Gyldne Slip i Tolne

Søndag den 15. september, mens mange tænkte på hjorte og andejagt, afholdt nordjyderne sidste afdeling af Det Gyldne Slip 2024 i Tolne hos Vendelbuerne.

Tekst: Jørgen Haller
Foto: Jeanette Christensen, mv.

Da vi holder 4-5 årlige skydninger i regi af Det Gyldne Slip, så passer det perfekt med at Danmarks Jægerforbund kreds 1 som en del af dagen fik afgjort kredsmesterskabet. Og hvilken dag det blev i Tolne, men højt humør og strålende solskin.

Ikke færre end 44 skytter var tilmeldt skydningen og ud fra tilmeldingerne kunne vi se, at der ville blive fuldt podie i alle 4 klasser. Det kan nogle gange knibe med nok juniorer og damer til at fylde podierne, men fordi der lægges et stort arbejde i at inkludere alle, ja, så bærer det frugt. Værd at bemærke er det også, at næsten hver tredje skytte skød med traditionel bue, det vil sige enten langbue eller recurve.

Terrænet i Tolne er et gammelt militærområde, spækket med bakker og træer. Det giver mulighed for en masse fede jagtrelevante skud, og deltagerne skulle hver skyde 30 mål på afstande mellem 2 og 40 meter. Til forskel fra mange andre skydninger, så skyder alle i Det Gyldne Slip på lige vilkår. Junior og traditionelle skytter skulle således skyde på samme afstande som voksne mænd med compoundbuer, monteret med alverdens hjælpemidler. Heldigvis i hver sin klasse når points gøres op.

Efter en god morgenmad blev der blæst til samling på jagthornet, inddelt i patruljer og afholdt en ganske kort parole. De fleste har været med før, og ellers er der god hjælp at hente i patruljerne for de nye. Starttidspunkt blev oplyst, så alle patruljer kunne nå ud til startstedet og starte samtidig. Så var der afgang til skoven.

Der er for de fleste lidt kriller i maven ved de første poster, men efterhånden som vanen indfinder sig og hyggen spreder sig i patruljen, så er skydningen for de fleste at sammenligne med hyggelige timer i godt selskab, hvor man bare fokuserer på at gøre det godt – og helst bedre end de andre i patruljen. Vi skyder på en bane, hvor start og slut er samme sted. To gange undervejs var det muligt at optanke frisk kaffe og et større udvalg af kage. Man har vel brug for energi undervejs.

Efter godt tre timer var vi alle tilbage ved start, og nu skulle der tælles point og afgøres podieplaceringer. I løber af årets skydninger scorer hver klub point, og den klub, der ender med flest point til slut vinder klub vandrerpokalen med de store grimme ører – et højt skattet trofæ at have stående i klubhuset.

Da der var blevet regnet og opdelt, lå resultaterne klar til præmieoverrækkelse af ikke færre end otte podier. Igen gjaldede jagthornet til Giv agt og samling og skytterne strømmede til - nu kunne spændingen udløses. Ja, det vil sige, Anders Heitman og Gert Jensen kunne ikke få nok og måtte i shoot off først. Gert vandt med et mulehår. Ses vi i 2025 til nye skydninger i Det Gyldne Slip?

Vinderne til kredsmesterskabet i jagtbue: