Offentliggjort den: 10. september 2024

Bluetounge i hele landet

For jægere er udbruddet af bluetounge ikke forbundet med restriktioner. Men der er stadig anmeldepligt, hvis man mistænker at ens husdyr er smittet.

Tekst: Lene Midtgaard

Sygdommen bluetounge er nu konstateret i hele landet, og Fødevarestyrelsen har i en pressemeddelelse den 6. september meddelt, at besætninger, som er mistænkt smittet eller smittet, ikke længere pålægges offentligt tilsyn. Men der er stadig anmeldepligt, hvis man mistænker at ens husdyr er smittet.

Hjortevildt kan også smittes med sygdommen, men de vil ofte kun vise svage og uspecifikke symptomer, mens får og kvæg ofte får kraftigere symptomer.

Bluetounge er vektorbåren, det vil sige at sygdommen ikke smitter mellem dyr, med spredes med mitter af arten culicoides. Smittede køer kan også overføre sygdommen til deres foster. Sygdommen er ikke farlig for mennesker.

For jægere er udbruddet af bluetongue ikke forbundet med restriktioner. Danmarks Jægerforbund har sendt en forespørgsel til Fødevarestyrelsen for at få afklaret, hvordan man skal forholde sig, hvis man finder et stykke hjortevildt, som man mistænker, er smittet.