Offentliggjort den: 03. januar 2024

Årets første Jæger er på gaden

Som medlem af jægerforbundet kan du i disse dage finde årets første nummer af Jæger i postkassen og online. Er du ikke medlem endnu, kan du læse den gratis appetitvækker her.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Årets første udgave af Jæger er nu på vej ud i postkasserne til alle medlemmer af Danmarks Jægerforbund. Skulle bladet mod forventning udeblive, skal du følge proceduren her. Foretrækker du at læse artiklen online via hjemmesidens medlemsnet,  kan den læses her.

Du kan se frem til endnu et spændende blad med masser af gode historier over de 124 sider, vi har til dig i denne måned. Ud over alt det andet stof i bladet stiller vi i månedens 16 sider lange tema skarpt på vildtets levesteder.

Vi ser som jægere, men også som borgere i Danmark, EU – ja, sågar som verdensborgere ind i en fremtid, som kalder på både mod og vilje til forandring. Vi kan ikke fortsætte, som vi altid har gjort, hvis vi ikke vil frarøve fremtidige generationer de muligheder, som vi selv har nu. Det er ikke en lys fremtid for naturen og jagten, vi ser ind i, medmindre vi handler aktivt og målrettet.

Men bladet består selvfølgelig også af meget andet end temaet. Læs f.eks. om en havjagttur på Lillebælt, som blev en lærerig oplevelse for en gruppe elever fra Samsø Efterskole. Eller f.eks. om jagtens ritualer og overtro i det store interview med Nationalmuseets direktør Rane Willerslev i artiklen "Jeg ærer mit nedlagte bytte," som du finder på side 16.

Og hvad ligger der mon bag en titel som "Onkel Ole og Fede Frank"? Skuer vi hunden på hårene? Det kan vi vel alle have en tendens til. Men det umiddelbare indtryk kan vise sig at være helt anderledes i virkeligheden. Det har Jægers skribent indenfor rifler gjort sig nogle tanker om - både i form af en artikel i bladet og i en podcast - som du kan høre herunder:

Alt det og meget mere kan du læse i dette nummer af Jæger.

Magasinet er online nu

Alle jer, der er medlemmer af jægerforbundet, kan logge ind på medlemsnettet og få adgang til denne udgave af Jæger i en læse- og bladrevenlig online udgave - eller I kan læne jer tilbage og glæde jer til at den leveres i postkassen inden for den nærmeste fremtid. Husk, at magasinet også kan læses via appen Jæger.

Som sædvanlig har vi sammensat en gratis appetitvækker med nogle af historierne fra magasinet. Denne gang får du 38 siders læsestof kvit og frit: